Hei toimitusjohtaja – kaipasimme sinua!

Huh huh. Olipahan reissu. Lensimme viikko sitten muutaman kollegan kanssa San Franciscoon vuotuiseen Dreamforceen, joka taitaa olla maailman suurin bisnestapahtuma ja samalla Salesforcen päätapahtuma. Päällimmäinen ajatus tapahtuman jäljiltä on hämmästys.

Kiertelimme kuuntelemassa puheita bisnesmaailman huipulta, mutta inspiroivia esityksiäkin antoisampaa oli tutustua kaikkien eri alojen johtavien yritysten toimintaan.

Dreamforcessa astuu ulos Suomen kokoisesta kuplasta ja huomaa, kuinka pitkä matka meillä suomalaisilla on vielä maailman huipulle. Kokemus ei kuitenkaan missään määrin masenna tai lamaannuta, vaan tarjoaa nimenomaan huikean mahdollisuuden lähteä kehittämään omaa tekemistä.

Siksi suosittelen lämpimästi Dreamforce-matkaa kaikille suomalaisille johtoryhmien jäsenille ja toimitusjohtajille! Nähdäänkö tapahtumassa jo heti ensi vuonna?

Kaikilla samanlaiset haasteet

Minkälaisia mietteitä tämän vuoden Dreamforce sitten herätti? Kaikki tapahtumaan osallistuneet painivat samanlaisten haasteiden parissa. Kaikki keskustelut ihmisten kanssa tavalla tai toisella pyörivät muutamien kysymysten ympärillä: Kuinka palvella asiakasta tai kumppania paremmin? Kuinka myydä enemmän? Kuinka tehdä markkinointia tuloksellisesti?

Keskusteluissa ja puheenvuoroissa nousi jatkuvasti esille myös tarve digitalisoida liiketoimintaa, mutta myös tietynlainen tuskailu sen kanssa, kuinka vaikeaa oman toiminnan innovoiminen ja asiakkaan nostaminen kaiken toiminnan keskiöön on. Dreamforcesta voi löytää onneksi ratkaisuja haasteisiin. Siksi tapahtumassa on syytä kierrellä tutustumassa hyvin erilaisiin yrityksiin ja kysellä, miten he ovat haasteitaan lähestyneet.  

Kuuntelin tapahtuman loppupuolella keynote-puheenvuoroa Service-puolelta. Puheenvuorossa nostettiin esille se selkeä viesti, että asiakaspalvelua kehittämällä ihan jokainen yritys pankkialalta verkkokauppaan tai autohuoltoon voi luoda merkittävää kilpailuetua vain muutamissa kuukausissa. Kyse on vain siitä, miten liiketoiminta rakennetaan asiakkaan ympärille.

Miksi muutokset ovat niin hitaita?

Teknologian tarjoamista valtavista mahdollisuuksista kuunnellessa mieleen hiipii vääjäämättä kysymys siitä, miksi muutosta ei tapahdu tai miksi muutokset etenevät niin hitaasti? Eikö yrityksillä ole ymmärrystä tai näkemystä – puuttuuko yrityksiltä rahaa laittaa asioita kuntoon?

Koska kaikki kuitenkin lähtee liikkeelle näkemyksistä ja halusta muuttua, niin haastan sinut Dreamforce-matkalle hakemaan boostia yrityksesi kehittämiseen. Lähde mukaan katsomaan, mitä kaikkea teidän yrityksenne voisi tehdä – tai mitä pahimmat kilpailijanne varmuudella kohta tekevät.

Ikla Puustinen

Ikla oli perustamassa Biittiä vuonna 2007 ja toimii edelleen yrityksen toimitusjohtajana.

Ota yhteyttä

Kaipaatko lisätietoja? Asiantuntijamme vastaavat mielellään sinun kysymyksiisi.