torstai, 9.5.2019, Avainsanat: , , ,

Global Models taklaa yhtä tekoälyn pullonkaulaa: datan riittävyyttä – Summer ‘19 Release

Tekoäly elää datasta: jotta sen avulla voitaisiin tehdä luotettavia analyysejä, tarvitaan dataa riittävästi. Tämä on ollut monelle organisaatiolle este tekoälyn hyödyntämiselle. Summer ‘19 Releasen yhteydessä julkaistu Global Models taklaa tätä haastetta.

Einstein on Salesforcen tekoälytuoteperheen nimi. Sales Cloud Einstein tarkoittaa Salesforcen myynnin ratkaisun yhteyteen saatavia tekoälytoiminnallisuuksia, kuten liidien ja myyntimahdollisuuksien pisteyttämistä tai tekoälyn hyödyntämistä ennusteiden tekemisessä.

Tekoälyn tuominen osaksi loppukäyttäjän työkalua pienentää merkittävästi kynnystä hyödyntää sitä: tekoäly ei ole irrallinen kokonaisuus analyysejä varten, vaan arjen apuri, joka ohjaa käyttäjää tekemään parempia päätöksiä. Tekoäly voi kertoa myyjälle esimerkiksi sen, miten hänen kannattaa priorisoida ajankäyttöään, jotta voisi saavuttaa kuukauden myyntitavoitteeseensa.

(Jos haluat lukea lisää tekoälyn hyödyntämisestä myynnissä käytännössä, kannattaa käydä lataamassa “Myy enemmän tekoälyn avulla” -oppaamme.)

Einstein tuo tekoälyn ominaisuudet osaksi CRM:n loppukäyttäjän näkymää. Kuvassa näkyy mm. Lead Scoring -ominaisuus, joka pisteyttää liidit pohjautuen aikaisempaan dataan.

Yhteiset mallit kaikkien käyttöön

Yksi tekoälyn yleistymisen taustalla ollut haaste on se, että tekoäly tarvitsee paljon dataa kyetäkseen tekemään luotettavia analyysejä ja ennustuksia. Läheskään kaikilla organisaatioilla ei ole ollut tällaisia datamääriä käytettävissä.

Salesforce rakentaa tämän datan avulla yleisiä malleja, joita kaikki voivat käyttää – toki tietosuoja huomioiden.

Vaikka yksittäisellä Salesforcea käyttävällä organisaatiolla ei olisikaan riittävästi dataa hyödyntää Sales Cloud Einsteinin ominaisuuksia, Salesforcen järjestelmiin on tallennettu valtavat määrät dataa. Global Models -konsepti tarkoittaa, että Salesforce rakentaa tämän datan avulla yleisiä malleja, joita kaikki voivat käyttää – toki tietosuoja huomioiden.

Tietosuoja on huomioitu kahdella tapaa: ensinnäkin kerättävä data on anonyymiä ja aggregoitua dataa, eli Salesforce ei vain imaise asiakkaidensa asiakasrekistereitä omaan käyttöönsä. Tämä olisikin vastoin Salesforcen tietosuojaperiaatteita. Ohjelmaan ei myöskään ole pakko osallistua, jos ei halua.

Miten uusi ominaisuus tulee saataville?

Kesän julkaisun yhteydessä tehty ilmoitus ei tällä kertaa kertonut vielä valmiista tuotteesta, vaan oli ilmoitus siitä, että ominaisuus on tulossa. Tarkkaa aikataulua Salesforce ei vielä kertonut, vaan ilmoitti vasta suunnitelmista alkaa kerätä dataa näitä malleja varten.

Lähitulevaisuudessa tulemme siis kuulemaan lisää siitä, miten dataa kerätään, miten ohjelmasta voi jättäytyä pois ja millä aikataululla uusia malleja saadaan käyttöön.

Jään kuitenkin mielenkiinnolla odottamaan, millaisia malleja Salesforce saa datasta rakennettua. Global Models on asia, joka voi entisestään laskea kynnystä hyödyntää tekoälyä liiketoiminnassa.

Salesforcen alkuperäiset release notet aiheeseen liittyen löytyvät täältä. Ja jos haluat lukea Summer ‘19 Releasesta poimimamme mielenkiintoisimmat uutuudet ja muuta ajankohtaista Salesforcen ekosysteemiin liittyen, kannattaa käydä lataamassa uusin Biit Fiidin numero.

Call to action

Kirjoittaja

Sakari Ratilainen

LinkedInLinkedIn

Sakari Ratilainen on ratkaisuarkkitehti, jolla on kymmenen vuoden kokemus erilaisista IT-projekteista ja -käyttöönotoista sekä asiakkaan että toimittajan roolissa. Sakarin vastuulla on auttaa Biitin asiakkaita suunnittelemaan ja toteuttamaan sekä myynnin että asiakkuudenhallintaratkaisunsa Salesforcen avulla.

Avainsanat

Tilaa kuukausittainen uutiskirje!