Yksi tuhansista, silti uniikki – Suomalainen Flowhaven erottuu brändi­lisensoinnin edellä­kävijänä

Teksti: Jaakko Koivisto

– Suomessa varmin tapa saada kuulija ymmärtämään brändilisensoinnin maailma on mainita esimerkkinä Iittalan muumimukit tai Angry Birds-brändin laaja oheistuotteiden kirjo, kertoo Kalle Törmä.

Törmä johtaa ammatikseen suomalaista Flowhaven-yritystä, joka auttaa yrityksiä brändilisensoinnin automatisoinnissa ja oheismyynnin optimoinnissa. Flowhavenilla riittää kotimaaperässään kitkemistä, sillä Törmä myöntää, että Suomi on edelleen ennen kaikkea insinöörivetoinen maa.

– Suomessa ajatellaan, että tuote edellä pärjää pitkälle. Kyllähän se voi tottakin olla, mutta jos yritys haluaa extra-täytettä kakun päälle, niin brändilisensointi tarjoaa siihen mielenkiintoisia vaihtoehtoja niin uuden tulovirran kuin myös näkyvyyden osalta, Törmä kuvailee.

Kipinä oman yrityksen perustamiseen syttyi, kun Törmä työskenteli viiden vuoden ajan suomalaisessa voimakkaasti kasvaneessa pelialan yrityksessä brändilisensoinnin asiantuntijana. Tuo yritys oli Rovio – Angry Birdsin isäntä.

– Tein nuorempana jonkin verran töitä grafiikan parissa harrastuspohjalta. Halusin jo silloin päästä työskentelemään viihdealalle, joten päädyin hakemaan töitä Roviolta. Roviolla vietettyjen viiden vuoden aikana huomasin, kuinka haastavaa brändiarvon hyödyntäminen strategisesti brändilisensoinnissa oikeasti on, Törmä muistelee.

”Roviolla vietettyjen viiden vuoden aikana huomasin, kuinka haastavaa brändiarvon hyödyntäminen strategisesti brändi­lisensoinnissa oikeasti on.”

Viihdemaailmaa hyvin tunteva Törmä arvelee, että maallikolle lisensointi näyttäytyy paljon yksinkertaisempana asiana kuin mitä se liiketoiminnan näkökulmasta on. Esimerkkinä hän kertoo valkokankaita viime aikoina dominoineen Avengers-elokuvasaagan, jonka oheistuotteita löytyy kaikkialta kirjakaupoista kioskeihin. Kun uusi elokuva ilmestyy teattereihin, pitää viimeistään silloin oheistuotteiden löytyä kauppojen hyllyiltä.

– Maallikko ei varmaan tule ajatelleeksi, että Marvel-elokuvien tuotannot juoksevat omilla aikatauluillaan sujuvasti, mutta oheistuotteiden osalta design täytyy lyödä lukkoon jo muutamaa vuotta ennen elokuvien ilmestymistä, jotta tuotteiden valmistukseen ja toimitukseen jää riittävästi aikaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimerkiksi hahmon ulkonäkö ei voi enää ilman lisäkustannuksia muuttua, kun oheistuotanto on jo aloitettu, Törmä kuvailee.

Kalle Törmä, Flowhaven

Vaikka oheistuotteet yhdistetään usein suuryrityksiin ja tunnetuimpiin maailmanlaajuisiin brändeihin, löytyy myös pienten yritysten brändituotteille kysyntää. Törmä toteaakin, että ajatuksena on alusta saakka ollut kaikenkokoisten asiakkaiden palveleminen. Flowhavenin asiakas voi yhtä hyvin olla suomalainen rock-bändi, italialainen jalkapalloseura tai globaali kuluttajabrändi.

– Näkökulmana on perustamisesta saakka ollut myös pienimpien yritysten palveleminen. Meihin kannattaa olla yhteydessä, jos yrityksellä on oheistuotantoa ja halua kehittää sitä, Törmä kertoo.

Lisensointipalveluille löytyy alati kasvavaa kysyntää. Viime vuoden joulukuussa suomalainen järjestö Agma järjesti ensimmäistä kertaa luovien alojen lisensointipäivän, jolle osallistuivat kaikki alan huippuosaajat. Törmä on pannut merkille, että kiinnostus lisensointia kohtaan on kasvanut merkittävästi suomalaisyritysten keskuudessa.

– Suomessa on vasta nyt alettu herätä oheismyynnin tarjoamiin mahdollisuuksiin. Uusia brändilisensoinnin IT-palveluntarjoajia ei ole perustettu maailmalla vuosikausiin. Tästä syystä olemme lyhyessä ajassa saavuttaneet merkittävän aseman ensimmäisenä pohjoismaisena toimijana.

Muutoinkin Törmän mielestä Suomen yritysmaailmassa tapahtuu tällä hetkellä paljon hyvää. Nuoret ja vanhemmatkin yritykset suuntaavat katseensa aiempaa herkemmin maailmalle ja ovat valmiimpia kokeilemaan uusia asioita.

– Suomessa tapahtuu tällä hetkellä paljon oikeita asioita. Kasvuyrityksiä on paljon ja niiltä löytyy myös uskallusta suunnata maailmalle. On vain ajan kysymys, milloin Suomesta ponnahtaa maailmalle uusi Nokia tai uusi Rovio.

Osana ekosysteemiä

Salesforcen ylläpitämästä AppExchange-markkinapaikasta löytyy tällä hetkellä yli 3400 sovellusta. Yksi niistä on maailmalla ja Salesforcen alustalla ainoa brändilisensoinnin ratkaisuihin erikoistunut yritys, Flowhaven.

– Salesforce on nopeassa tahdissa kasvanut markkinoinnin työkalusta ekosysteemiksi, mutta sen tarjonnasta on ennen meitä puuttunut lisensoinnin liiketoimintaan räätälöity ratkaisu ja palvelu. Meille Salesforcen ekosysteemiin kuuluminen on selkeä kilpailuetu, sillä esimerkiksi teknologia ja tietoturva-asiat ovat Salesforcen kautta huipputasolla, Törmä kuvailee.

”Meille Salesforcen ekosysteemiin kuuluminen on selkeä kilpailuetu, sillä esimerkiksi teknologia ja tietoturva-asiat ovat Salesforcen kautta huipputasolla.”

Ekosysteemeistä on viime vuosina alettu puhua seminaareissa ja jopa pöytäkahvikeskusteluissa. Mistä ekosysteemiajattelussa on pohjimmiltaan kyse? Törmä osaa avata aihetta Salesforcen osalta.

– Tarkastelen Salesforcen ekosysteemiä yrityksen näkökulmasta. Se tarjoaa ensinnäkin yritykselle mahdollisuuden rakentaa koko liiketoimintansa samalle alustalle, sillä Salesforce tarjoaa siihen kaikki tarpeelliset työkalut. Toisekseen Salesforce mahdollistaa koko organisaation henkilöstön keräämisen yhden katon alle. Sinne on lisäksi mahdollista luoda yhteisöjä, joihin yhteistyökumppanitkin pääsevät mukaan, Törmä avaa.

Flowhaven olisi Törmän mukaan perustettu, vaikka Salesforcea ei olisi olemassa, mutta hän arvelee, että yrityksen tarjonta olisi jäänyt paljon nykyistä suppeammaksi. Yrityksen tavoitteena on kasvaa brändilisensoinnissa markkinajohtajaksi ja Törmä uskoo, että Salesforcen ekosysteemi mahdollistaa tuon tavoitteen saavuttamisen nopeassa aikataulussa.

– AppExchange on Applen App Storeen ja Google Storeen verrattavissa oleva globaali markkinapaikka, joka tarjoaa meille ihan uusia myyntikanavia, Törmä toteaa.

Yhteistyön toimivuus Salesforcen kanssa on yllättänyt Törmän täydellisesti. Pienen suomalaisen startup-yrityksen perustajana Törmää mietitytti miljardibisnestä pyörittävän yrityksen suhtautuminen pohjoismaiseen tulokkaaseen.

– Itselleni tuli suurena yllätyksenä yhteistyön ja yhteydenpidon määrä. Olemme melkein päivittäin tekemisissä Salesforcen henkilöstön kanssa ja olemme siitä erittäin kiitollisia. Toimimme sellaisella alalla, jolla he eivät ole aikaisemmin toimineet, joten hekin ovat kiinnostuneita tarjoamaan meidän palvelua asiakkailleen, Törmä kertoo.

Flowhavenin saaminen AppExchange-markkinapaikalle vei vuoden verran, mutta Törmä arvelee, että urakasta olisi voinut selvitä nopeamminkin. Sinänsä vaatimukset eivät ole suomalaiselle startupille mahdottomia. Omien positiivisten kokemusten rohkaisemana Törmä toivoo, että Salesforcen ekosysteemiin ilmestyisi jatkossa lisää suomalaisyrityksiä.

– Jotta oman yrityksen saa osaksi Salesforcen ekosysteemiä, pitää olla asiakaslähtöinen tuote, selkeä strategia, tuntea Salesforce-alusta ja löytyä riittävästi teknistä osaamista, Törmä tiivistää.

Nopeat kehitysaskeleet

Ihmisen kehityskaari noudattelee hyvin vakiintunutta kaavaa. Puolen vuoden ikäisenä kontataan, sitten hieman kompuroidaan ja vuoden ikäisenä hapuillaan joensimmäisiä itsenäisiä askeleita.

Flowhavenin tarina ei muistuta ihmislapsen elämää, sillä yritykseltä jäi kompurointivaihe kokonaan väliin ja yritys nousi omille jaloilleen pikatahtia. Yritys on onnistunut haalimaan uusia asiakkaita jo muun muassa Ruotsista, Espanjasta, Isosta-Britanniasta sekä pian myös Yhdysvalloista. Törmän mukaan yrityksen kasvu rakentuu kuitenkin tyypillisistä ainesosista.

”Kaiken toimintamme lähtökohtana on asiakaslähtöisyys. Kuuntelemme asiakkaitamme, haastamme heidän ajatuksiaan ja tarjoamme heille toimialatietoa.”

– Meidän taikaliemen koostumus on melko perinteinen. Kaiken toimintamme lähtökohtana on asiakaslähtöisyys. Kuuntelemme asiakkaitamme, haastamme heidän ajatuksiaan ja tarjoamme heille toimialatietoa, Törmä listaa.

Törmä korostaa, että Flowhaven haluaa toimia mahdollisimman lähellä asiakkaitaan. Salesforcen ekosysteemi mahdollistaa sen, vaikka maantieteellisesti välissä olisi tuhansia kilometrejä.

Ota yhteyttä

Kaipaatko lisätietoja? Asiantuntijamme vastaavat mielellään sinun kysymyksiisi.