Oletko joskus törmännyt sellaiseen esineeseen tai tavaraan, joka on yllättänyt sinut mahtavuudellaan? Sitä on ehkä ollut hämmästyttävän mukava käyttää.
Kirjoittaja: Ikla Puustinen / CEO, Biit Oy
Ehkä mieleesi on juolahtanut ajatus, että juuri tällaista olet koko elämäsi ajan etsinyt. Tai olet ehkä ajatellut, ettet edes tiennyt tarvitsevasi sellaista.
Jollekin se on uusi auto, jota on nautinnollista ajaa. Jollekulle toiselle se on uusi puhelin, joka on käyttökokemukseltaan valovuoden edellä aikaisempia malleja.
Yhteistä näille kokemuksille on se, että tällaiset tuotteet syntyvät huolellisen suunnittelun pohjalta. Ne tuntuvat niin mahtavilta siksi, että niitä on kehitetty asiakaslähtöisesti. Sinua varten.
Miksemme soveltaisi samaa lähestymistapaa tietojärjestelmien kehittämiseen? Miksemme tekisi järjestelmistäkin sellaisia, että niiden käyttäminen on intuitiivista, helppoa, nopeaa ja mukavaa?
Tässä Fiidin numerossa pureudutaan asiakaslähtöiseen kehittämiseen ja palvelumuotoiluun, jota on minusta hyödynnetty toistaiseksi aivan liian vähän teknologiamaailmassa. Se on ikävä kyllä johtanut toisinaan siihen, että järjestelmät ja työkalut toimivat teknisesti moitteettomasti, mutta ne voisivat olla käytettävyydeltään paljon parempia.
Olemme viime vuosina pyrkineet hyödyntämään palvelumuotoilun metodeja yhä useammin erilaisissa asiakasprojekteissa. Erityisen hyödyllisiksi olemme havainneet esimerkiksi Service Blueprintin ja Design Sprintin, joista puhumme tässä numerossa hieman enemmän.
Näiden metodien hyödyt ovat kiistattomat. Niiden avulla monimutkaisista kokonaisuuksista voidaan tehdä ymmärrettäviä. Tekniset asiat voidaan visualisoida niin, että vähemmän tekniset ihmisetkin ymmärtävät mistä on kyse. Ongelmien todellisiin juurisyihin päästään käsiksi nopeammin.
Näiden viime vuosien pohjalta uskallan väittää, että palvelumuotoilua hyödyntämällä asiakas- ja käyttäjälähtöisyys voidaan kehitysprojekteissa kohottaa aivan uusiin sfääreihin. Toivottavasti saat tämän numeron tarinoista ajatuksia, mitä se voisi teidän organisaatiossanne tarkoittaa.