• Suomi
  • English

contact us

Haemme toimistopäällikköä Espooseen

Haussa Espoon pääkonttorille Office Manager

Vastuunasi on pitää toimistossa pyörät pyörimässä ja Salesforce-asiantuntijoidemme työolosuhteet kunnossa. Osallistut myös mm. taloushallintoon ja erilaisten tilaisuuksien järjestelyihin. Odotamme sinulta aiempaa kokemusta toimistopäällikön tehtävistä sekä kykyä ripeään ja itsenäiseen työskentelyyn.

sfdc logo rgb v11

Tehtävään edellytämme:
– Omaat kokemusta taloushallinnosta ja toimisto-ohjelmistoista
– Soveltuvaa teknistä koulutusta (edellytämme ammatti- tai korkeakoulututkintoa)
– Sujuvaa englannin ja suomen kielen taitoa
– Oma-aloitteisuutta, positiivista asennetta, ongelmanratkaisukykyä ja asiakaspalvelutaitoja

Tarjoamme sinulle:
– Mielenkiintoisia ja monipuolisia tehtäviä
– Rennon ja miellyttävän työympäristön nuorekkaassa sekä jatkuvasti kasvavassa tiimissä
– Kilpailukykyisen palkan ja muut työsuhde-edut

Työskentely tapahtuu useimmiten uudella toimistollamme Espoon Keilaniemessä.

Haemme yritykseen pitkäaikaista ja monipuolista osaajaa. Hakemuksen palkkatoivomuksineen voit lähettää osoitteeseen: recruiting(a)biit.fi

JAA SOMESSA
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

SEURAA MEITÄ
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubeFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutube

Jätä kommentti

Miten sytytät organisaatiosi käyttämään CRM:ää?

IMG_2218

 

Lienee syytä aloittaa siitä, miksi CRM:stä on tullut niin tärkeä. Monessa pienessä organisaatiossa kun puhutaan CRM:stä, johdolle riittää se, että myyjät tekevät tulosta – viis siitä käyttävätkö CRM:ää vai ei. Näissä organisaatioissa todennäköisesti muutama avainmyyjä varmistaa yrityksen tuloksentekokyvyn ja näissä yrityksissä tuskin on mitään isompaa markkinointiosastoa, asiakaspalveluosastoa, inside sales -tiimiä tai myynnin tukifunktioita. Nämä kuvatut ”tähtimyyjät” saavat sitten vapaasti tehdä mitä huvittaa, kunhan tuovat rahaa taloon. Näin pienet yritykset voivat toimia ja heillä silti menee ihan hyvin.

Jos kyse on kuitenkin yhtään isommasta organisaatiosta kuin mitä tässä kuvailin, niin CRM:n vajaakäyttö itse asiassa estää kaupallista menestystä. Sanon tämän sen takia, että on huikea määrä sellaisia mahdollisuuksia, joita CRM:n oikein käyttäminen tarjoaa. Liike-elämän & asiakkaiden vaatimustason nousun myötä ei yhdelläkään vakavastiotettavalla organisaatiolla ole varaa olla hyödyntämättä näitä mahdollisuuksia.

Tässä muutamia asioita listattuna niistä mahdollisiiksista, jotka avautuvat kun myyjät ja kaikki muut asiakasrajapinnassa työskentelevät käyttävät CRM:ää 100%:sti:

Erottuva asiakaskokemus – Kuka tahansa organisaatiossa pystyy palvelemaan asiakasta saman tiedon avulla → Tietoa ei tarvitse metsästää ympäri organisaatiota ja työ on tehokasta ja asiakaskeskeistä → Asiakkaita palvellaan oikein ja reaaliaikaisesti.

Markkinointi on tehokasta
– Kattava tieto asiakkaista CRM:ssä mahdollistaa jatkuvien kohdistettujen kampanjoiden ja älykkään markkinoinnin automaation toteuttamisen.

Liiketoiminnan suunnittelu & resurssien kohdistaminen on helpompaa – Tarkka tieto CRM:ssä mahdollistaa markkinan pilkkomisen ja ns. kasvutaskujen tunnistamisen.

Myyjien kehittäminen on systemaattista – Jokainen myyjä ansaitsee hyvän esimiehen. Hyvä esimies ei pysty valmentamaan ilman tarkkaa tietoa CRM:stä, eikä auttamaan pelkän mututuntuman varassa. Eihän ammattiurhelijoita valmenneta mututuntumalla – päinvastoin. Heitä valmennetaan tarkan tiedon pohjalta.

Miten saada myyjät käyttämään CRM:ää?

Lähdetään liikkeelle siitä, että CRM:n hyödyntämisessä on kyse toimintatavoista ja kulttuurista. Suora korrelaatio on nähtävissä johtamismallissa, sekä esimiesten työskentelyssä ja siinä miten organisaatiossa käytetään CRM:ää.

Tarjoan tässä ajatuksia ja ideoita, joiden avulla voitte peilata omaa tekemistänne ja missä voisi olla yhä kehittämisen varaa.

Tavoitteita seurataan CRM:n avulla – Sekä tulos että toimenpiteet, jotka johtavat tuloksen saavuttamiseen, tulisi olla selkeästi nähtävissä ja seurattavissa CRM:n kautta. Jos myyjän myyntitavoite on 5.000.000 € niin millä toimenpiteillä hän saavuttaa tuloksensa? Jatkuvasti kun seuraa välitavoitteiden ja muiden pienempien tavoitteiden saavuttamista, on mahdollista saavuttaa lopulta se ylätason tavoite.

Valmennetaan CRM:n kautta – Esimies pystyy etänä kommentoimaan CRM:n kautta mitä tahansa liittyen myyjän työhön ja esittämään kysymyksiä myyjän ohjaamiseksi oikeaan suuntaan. Hän voi kommentoida tarjouksen etenemistä, tapaamista tai ottaa yleisesti kantaa asiakkuuteen ja sen hoitamiseen.

Näytä myyjille, mitä markkinointiosasto tekee datan avulla. Miten markkinoinnin ihmiset pystyisivät auttamaan myyjiä, kun heillä oolisi oikeaa ja rikasta dataa asiakakkaista? Myyjien tulisi nähdä, kuinka heidän CRM-käyttönsä korreloi heidän myyntituloksen saavuttamisen kanssa. Jos markkinointi ei pysty tuomaan konkreettista mitattavaa lisäarvoa myyntiin vuonna 2016, silloin teidän on kehittettävä markkinointitiimiä tai vaihdettava tiiminne heti.

Luo asiakkuussuunnitelmat suoraan CRM:ään. Sitokaa aktiviteetit näihin asiakkaisiin CRM:n kautta. Silloin syntyy yksi keskeinen paikka, josta näkee 100%:n läpinäkyvästi, kuinka asiakkuus kehittyy ja mitä toimenpiteitä tähän asiakkaaseen on sovittu – ja mitä on jo tehty.

Viestikää kaikesta mikä liittyy asiakkaiisiin CRM:n sisällä. Jos viestintää käydään eri paikoissa, kuten sähköpostissa, Whatsapisssa, Slackissa tms. kerääntyy kaikki tieto aivan väärään paikkaan. CRM:stä ei tällöin näe aitoa 360 näkymää asiakkaista…

Ottakaa käyttöön CRM, joka on mobiililaitteessa aina mukana. Jos tietojen selaaminen ja päivittäminen on näppärää ja nopeaa missä ja milloin tahansa, on aika varmaa, että CRM:n hyöty käyttäjille on korkea.

Poistakaa tarve tehdä tuplamerkkauksia – Jos markkinoinnin tai myynnin pitää manuaalisesti siirtää tietoja paikasta toiseen, on tähän löydettävä ratkaisu. Yksinkertaisia integraatiotyökaluja sekä järeämpiä vaihtoehtoja lötyy vaikka kuinka paljon markkinoilta.

Näytä kaikkien tulokset avoimesti Leader Boardilla – Avoimuus ja kollegoiden keskeinen kilpailu motivoi yleensä tekemään entistä paremmin työt. Varsinkin he, joilla on urheilutausta syttyvät kilpailusta, kun taas jotkut eivät tästä ajatuksesta ehkä tykkää.

Automatisoikaaa mahdollisimman paljon – Myyjät tulisi olla vaikuttamassa asiakaisiin, ei näpytelemäässä tietoja järjestlemiin. Moderni CRM tarjoaa mahdollisuuksia automatisoida valtavasti toimenpiteitä mitä edelleen myyjät tekevät manuaalisesti.
Esimerkkejä: Kun tarjous etenee tiettyyn vaiheseen, esimies ja tiimi saavat tästä viestin, jotta ovat perillä miten asiat etenevät. Myyjän ei erikseen tarvitse tästä lähettää viestiä.
Tarjouksia voi myös tehdä tehokkaasti CRM:stä, sillä  siellä voi automaattisesti ja vaivattomasti luoda tarjousdokumentteja.

Pyydetään kaiken aikaa käyttäjiltä palautetta ja kehitysehdotuksia – Ei CRM:n kehittäminen ole mitenkään irrallinen normaalista liiketoimintassa, vaan oleellinen osa sitä. Ei millään organisaatiolla ole enää varaa olla kuuntelematta työntekijöiden kehitysehdotuksia ja olla jatkuvasti kehittämättä toimintaansa. Se on sitten eri asia, jos ei ole semmoinen CRM käytössä, johon voi ketterästi tehdä muokkauksia. Sitten teillä on väärä CRM!

Tehkää CRM:n käyttö mahdollisimman helpoksi & varmistakaa, että käyttö on sujuvaa. Jos excelin päivittäminen on helpompaa ja nopeampaa kuin CRM:n käyttö, silloin alkaa syntymään excel-siiloja joka puolelle ja jokaiseen tarpeeseen ympäri organisaatiota – ja se haluttu läpinäkyvyys ei ole mitenkään saavutettavissa

Sopikaa yhteiset toimintatavat – Mihin olette dokumenointeen sen, miten CRM:ää tulisi käyttää ja mitä eri termit tarkoittavat teillä? Jos kaikki ymmärtävät miksi, mitä ja miten asioita tulisi tehdä, sen jälkeen seuraa hyviä tuloksia.

Salesforce1-Mobile-Reports-Dashboards

Yhteenvetona:

Lähes 100% ajasta CRM:n tehokas käyttö organisaatioissa ei onnistu, jos CRM on ainoastaan teknisesti otettu käyttöön. Kyse on toimintatavasta ja systemaattisista prosesseista sekä ihmisten johtamisesta. Tämä näkyy yllä olevista esimerkeistä. Kun CRM:n käyttö on luonnollinen osa työtä ja toimintatapoja, silloin ihmiset elävät symbioosissa CRM:n kanssa. Silloin koko organisaatio voi keskittyä yrityksen tärkeimpään asiaan täydellä fokuksella, eli asiakkaisiin.

Ota yhteyttä niin katsotaan, miten minä ja muut asiantuntijamme voisimme auttaa teitä CRM:n onnistuneessa käyttöönotossa!

 

Follow Jan Ropponen

linkedin_icon twitter_icon

JAA SOMESSA
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

SEURAA MEITÄ
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubeFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutube

Jätä kommentti

Haemme Marketing Automation -konsulttia

BiitFORCElogo-RGB (1)

Haussa markkinointiautomaatiokonsultti

Markkinointiautomaatio-liiketoimintamme keskittyy auttamaan asiakkaita heidän markkinoinnin kehittämisessä ja järjestelmien hyötyjen maksimoinnissa. Me BiiT Dream Teamissa näemme aitiopaikalta, että markkinoinnin automaatiojärjestelmiin liittyvät projektit ja -investoinnit ovat kovassa kasvussa. Asiakkaamme haluavat käyttöönsä CRM:n integroituja markkinoinnin automaatiotyökaluja ja samalla apua niin käyttöönottoon, jokapäiväiseen tekemiseen kuin ylläpitoon ja kehitykseen.

Liiketoimintamme kasvaessa etsimme uutta jäsentä Dream Teamiimme

Työtehtäviisi kuuluvat markkinointiautomaatioon liittyvä konsultointi ja läheinen yhteistyö asiakkaidemme kanssa Salesforce Pardot -järjestelmän käyttöönottoprojekteissa. Olet avainasemassa asiakkaamme tarpeiden määrittelyssä, järjestelmän integroinnissa ja erilaisissa kehitys- sekö ylläpitotoimissa. Pystyt lisäksi ottamaan vastuuta markkinoinnin kokonaisvaltaisesta konsultoinnista, eivätkä termit inbound-markkinointi ja sisällöntuotanto ole sinulle vieraita.

Tehtävässä onnistuminen edellyttää, että sinulla aikaisempaa kokemusta Marketing Automation -järjestelmien konsultoinnista ja käytöstä. Arvostamme etenkin kokemusta Pardot-järjestelmästä. Toivomme, että sinulla on vähintään AMK-tason koulutus ja työskentelet sujuvasti sekä suomeksi että englanniksi. Luonteeltasi olet aktiivinen ja ratkaisuhakuinen. Myös itsenäinen työskentely asiakasrajapinnassa on sinulle luontevaa.

PARDOT-logo

Liittymällä BiiTin Dream Teamiin pääset työskentelemään markkinoiden parhaiden teknologioiden ja edelläkävijäasiakkaiden kanssa osana osaavaa, nuorekasta ja innokasta työyhteisöä. Pääset vaikuttamaan osaltasi asiakkaidemme toimintaan ja mahdollistamaan heidän onnistumistaan liiketoiminnan kehittämisessä markkinoinnin kautta. Tarjoamme sinulle mahdollisuuden myös urapolkuun.

Lähetäthän CV:si ja hakemuksesi palkkatoiveella varustettuna osoitteeseen recruiting(a)biit.fi viimeistään sunnuntaina 11.9.2016.

 

JAA SOMESSA
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

SEURAA MEITÄ
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubeFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutube

Jätä kommentti

Miksi asiakaslähtöiset yritykset menestyvät?

IMG_2218

 

Moni yritys väittää olevansa asiakaslähtöinen, mutta jo nopean tarkastelun jälkeen on helppo huomata, että väite on kaukana totuudesta.

  • Sen huomaa siitä, miten päätökset tehdään ja miten palavereissa puhutaan asiakkaista.
  • Sen huomaa siitä, miten tuotteita kehitetään.
  • Sen huomaa siitä, miten asiakkaat on otettu mukaan esityksiin ja prosessikuviin.
  • Sen huomaa siitä, miten myyjät ja johto puhuvat asiakkaistaan, kun asiakkaat eivät ole läsnä.

Näistä kaikista asioista paljastuu liian usein, ettei päivittäinen tekeminen ole aidosti asiakaslähtöistä. Päätöksiä tehdään itsekkäästi. Tuotteeita innovoidaan ilman asiakkaita. Asiakkaat unohtuvat esityksista ja prosessikuvista. Asiakkaista ei puhuta kunnioitettavasti.

Entäs ne yritykset, joiden missio ja toiminta ovat aidosti asiakaslähtöistä – miten tämä asiakaslähtöisyys näkyy heidän toiminnassaan?

ASIAKASlähtöisyys

1 – Asiakaslähtöinen yritys tekee merkityksellistä työtä

Yrityksissä joissa on asiakaslähtöinen kulttuuri, ihmiset ymmärtävät miten heidän työpanoksensa vaikuttaa maailman parantamiseen, eli asiakkaiden maailmaan, tavalla tai toisella. Tämä merkitys itsessään motivoi, sillä luonnollisesti ihminen haluaa auttaa muita, kun omat asiat ovat riittävän hyvällä tasolla, kuten ne suurimmalla osalla meillä on Suomessa ainakin on.

Merkityksellisyys tulee asiakkaan auttamisesta ja tämä luo henkilöstössä positiivista draivia, joka mahdollistaa positiivisen asiakaskokemuksen. Erityisesti tämä näkyy asiakasrajapinnassa työskentelevien ihmisten kautta, kuten asiantuntijoiden, asiakaspalvelijoiden ja myyjien toiminnassa.

Miten tämä vaikuttaa menestymiseen?

1. Asiakaslähtöinen missio ja toiminta → merkityksellistä työtä → motivoituneita työntekijöitä → positiivinen vaikutus jokaisessa asiakaskohtaamisessa → parempi asiakastyytyväisyys → erottautuminen kilpailijoista.

Asiakaslähtöisimmät yritykset menestyvät, koska heidän henkilöstönsä on kiinnostuneempi asiakkaistaan kuin kilpailijan henkilöstö.

KEHITTYMISKYKY

2 – Kyky kehittyä

Teknologian kehitysvauhti ja vaikutus yrityksiin sen kuin kiihtyy. Siitä johtuen muutostarpeiden hahmottaminen ja muutosten läpivienti on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin. ”Muutosjohtaminen” on jo lähes kaikkien mielestä päivittäistä perusjohtamista.

Asiakaskeskeiset organisaatiot kykenevät muuttumaan nopeammin kuin muut, vaikka kipu on kuinka kova ja johtaisi siihen, että joutuu kannibalisoimaan omaa tuottavaa liiketoimintaa. Tämä on mahdollista, koska muutos tehdään asiakaslähtöisesti. Nämä yritykset miettivät strategiaansa sekä siihen liittyviä uusia palveluita ja tuotteita asiakkaidensa kautta. Ei toisinpäin. Ero on pieni ja valitettavasti jotkut eivät välttämättä näe tätä ratkaisevaa eroa.

Yritykset jotka toimivat asiakaslähtöisesti, pystyvät riittävän ajoissa muuntumaan, jotta kehitys on mahdollista. Muutosten läpivienti vaatii voimia, rahaa ja tahtoa. Jos odottaa liian kauan, voi olla ettei ole mitään noista ole riittävästi jäljellä.

Tässä oli kaksi näkökulmaani siitä, miksi asiakaslähtöiset yrityksen menestyvät. Tämä on vaikea aihe, josta on mielenkiintoista puhua ja hyödyllistä tutkia, sillä kaikki kuitenkin väittävät olevansa asiakaslähtöisiä. Pitää mennä aika syvälle ihmisen ja yrityksen arvomaailmaan ja päivittäiseen toimintaan, jos haluaa nähdä totuuden.

Follow Jan Ropponen

linkedin_icon twitter_icon

JAA SOMESSA
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

SEURAA MEITÄ
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubeFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutube

Jätä kommentti

Markkinointiautomaatio myyjien työvälineenä

20150905_175335_LLS (3)

 

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei ole – eikä saa olla – pelkästään markkinointiosaston työväline. On nimittäin fakta, että parhaassa tapauksessa myyjät saavat markkinointiautomaation järjestelmäinvestoinnista omaan tekemiseensä erittäin tehokkaan apuvälineen, joka parantaa niin tekemisen laatua, asiakastyytyväisyyttä kuin myyntitulosta. Alla lyhyesti kuvattuna, kuinka esimerkiksi Pardotin kaltainen B2B-markkinointiautomaatiojärjestelmä soveltuu ja taipuu tehokkaaksi myyjien työkaluksi.

Kylmäsoitoille totaali stoppi – laatua ja lämpöä soittoihin

Koska markkinointiautomaatiojärjestelmä kerää potentiaalisesta asiakkaasta dataa ja rikastuttaa sitä kautta myös CRM:n puolella näkyvää asiakastietoa, on asiakkaalle soittamisessa entistä enemmän järkeä. Järjestelmän avulla tietää, milloin asiakkaan ostoprosessi on siinä vaiheessa, että hänelle kannattaa soittaa ja lisäksi markkinointiautomaation kautta saatava tieto kertoo myös sen, mikä asia prospektia juuri tälle hetkellä kiinnostaa. Näin soittoa ei enää koeta ahdisteluksi vaan asiakkalle tulee tunne, että myyjä palvelee häntä, vastaa hänen akuuttiin tarpeeseensa sekä auttaa häntä askarruttavan kysymyksen ratkaisussa.

Kaikki yllä mainitut asiat saadaan haltuun, kun markkinointi- ja myyntitiimit ovat yhdessä rakentaneet automaatiojärjestelmän avulla yrityksen verkkosivut ja sen sisällön asiakkaan oletettuja ostopolkuja tukemaan, sähköpostien seuranta on päällä ja järjestelmän pisteytys- sekä notifikaattitoiminnot ovat tehokkaassa käytössä. Luonnollisesti myös CRM-integraatio täytyy olla toiminnassa saumattomasti.

Tämä saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta esimerkiksi Salesforce CRM:n ja Pardotin B2B-markkinointiautomaatiojärjestelmän liittäminen toisiinsa on varsin nopea ja helppo juttu, sillä ne ovat jo lähtökohtaisesti suunniteltu toimimaan yhdessä.

Pardot-scoring

Keskity vain kuumiin liideihin

Kaikki edellä mainittu asiakasdata liittyy myös tiiviisti siihen, että oikea myyjä osaa jatkossa aina tarttua työstämään oikeaa liidiä. Eli kun on tiedossa asiakkaan kiinnostuksen kohteet, esimerkiksi hänen yrityksen sivuilta lataaman materiaalin ja uutiskirjeissä klikkaamien linkkien perusteella, on myyntitiimin helppo priorisoida tekemistä oikeaan suuntaan.

Oman kokemuksemme perusteella tässä(kin) päästään parhaaseen tulokseen, kun markkinointi ja myynti ovat siis jo lähtökohtaisesti suunnitelleet yhdessä niin verkkosivujen sisältöä, profiloineet asiakkuuksia ja määrittäneet ostopolut. Nämä kun ovat kaikille selvillä ja sen mukaan rakennettu automaatiojärjestelmä tukemaan prosessia niin saadaan aikaiseksi ennenkokemattoman laadullistettuja liidejä, joista myyjien on helppo ottaa koppi ja viedä kauppa maaliin asti. Tämä jos mikä näkyy lopulta viivan alla!

Kypsyttele raa’at liidit myyntikuntoon

Moderni ja hyvin toimiva markkinointiautomaatiojärjestelmä antaa paljon mahdollisuuksia liidien kypsytykseen.

Vaikka myyjä olisi saanut työstettäväkseen kuinka laadukkaan liidin niin aina sekään ei johda kauppaan – ei ainakaan juuri sillä hetkellä. Tällaiset tapaukset on myyjän hyvä palauttaa järjestelmän automaatio-ohjelmien kypsyteltäväksi siten, että myyntitykki palauttaa parilla CRM-puolen klikkauksella liidin takaisin markkinointiautomaatiojärjestelmän hoiviin. Myyjä esimerkiksi valikoi järjestlemästä jonkun valmiiksi rakennetun, kyseistä potentiaalista asiakasta parhaiten palvelevan sähköpostikampanjan, joka säännöllisesti lähettää asiakkaalle tätä kiinnostavaa aihealuetta tukevaa uutiskirjettä sekä automaattisesti sitten reagoi sen mukaan, miten asiakkaan toiminta vaatii ja indigoi. Jos asiakas vaikka klikkailee uutiskirjeiden ennalta määriteltyjä ja haluttuja linkkejä, latailee lisämateriaalia tai vierailee verkkosivuston toivotuilla sivuilla, palaa hän määritettyjen kriteerien täytyttyä välittömästi takaisin myyjän CRM:ään ja tehtävälistalle.

Käytä kaikki käytettävissä oleva tieto asiakasta palvelemaan

Nykyaikainen markkinointiautomaatio tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia operoida ja seurata sosiaalisen median trendejä, tapahtumia ja asiakaskohtaista käyttäytymistä. Loppupeleissä jokainen asiakas on B2B-puolellakin ihan tavallinen ihminen ja sosiaalisen median yksi käyttäjistä kaikkien muiden rinnalla. Myös tuolta puolen on siis mahdollisuus sekä kommunikoida hänen kanssaan että seurata hänen tekemistään. Siellä voidaan vaikuttaa niin oman yrityksen näkyvyyteen (ns. top of mind), asiakkaan yritysmielikuvien muokkaukseen ja jopa ostopäätösten syntymiseen. Hyvä myyjä toimii sosiaalisessa mediassa, jos/kun myös potentiaaliset asiakkaatkin noissa kanavissa liikkuvat. Tällainen sosiaalinen myynti (social selling) on hienovaraista työtä, mutta parhaimmillaan erittäin tuottoisaa. Ja paras tulos saadaan, kun tässä tekemisessä käytetään apuna vaikkapa Pardotin tapaista työkalua.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä niin kerromme lisää!

 

JAA SOMESSA
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

SEURAA MEITÄ
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubeFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutube

Jätä kommentti

Digitalisaation hyödyntämisen hattutemppu

IMG_2218

 

Digitalisaation aiheuttamat muutokset eli mahdollisuudet ovat asettaneet monen yrityksen tietynlaiseen “paralysis by analysis”-tilaan. Nämä yritykset ovat mielummin tekemättä mitään, kuin että määrätietoisesti tarttuisivat mahdollisuuksiin. He katsovat mihin maailma menee ja tekevät sitten varman päälle asiat, kun muut ovat näyttäneet tien.

Uskon että tämä johtuu osittain siitä, että digitalisaation tuomia mahdollisuuksia on niin runsaasti ja kehitysvauhti on niin kova, että se vie monelta motivaaation tekemisestä. Välillä on vaikea pysyä edes perässä!

On vaikea pysyä perässä, mutta jonkun vastuullahan digialisaation hyödyntämisen pitäisi yrityksessä olla? Jonkun pitäisi pystyä näkemään kaiken slangin, buzzwordien ja trendien taakse. Pitäisi kyetä katsomaan ylätasolla, mitä digitalisuus mahdollistaa bisneksen kehittämiselle tänään sekä miten se auttaa varmistamaan tulevaisuuden kilpailukyvyn.

Johdon näkemys ja määrätietoinen toiminta ratkaisevat

Väitän että vastuu on johdolla. Asia ei silti ole niin monimutkainen, koska on olemassa kolme osa-aluetta, joista johdolla on oltava oman yrityksensä kehityksen kannalta kristallisen kirkas näkemys. Näiden kolmen osa-alueen digitaalisella haltuunotolla yritys voi tehdä todellisen bisnes-hattutempun. Nämä osa-alueet ovat:

  1. Asiakaskokemus
  2. Bisnesmalli
  3. Sisäinen toiminta

Väitän myös, että johdolla on oltava kristallin kirkas näkemys näistä osa-alueista, koska digitaalinen hattu-temppu ei ole mahdollista käynnistää alhaalta ylös. Muutos on tehtävä ylhäältä alas ja se on vietävä voimakkaasti koko organisaation läpi.

Näitä kolmea osa-aluetta ei voi arvioida vain kerran kolmen tai viiden vuoden strategijakson aikana vaan niitä on koko ajan vietävä eteenpäin.

Jokaisen johtajan kannattaa noudattaa Intelin entisen toimitusjohtajan Andy Groven filosofiaa, jos haluaa pärjätä tässä bisnesympäristössä:

”Only the paranoid survive”

Eli tulisi jatkuvasti kyseenalaistaa omaa tekemistä, jotta on mahdollista hyödyntää bisnesympäristön kriisejä & mahdollisuuksia.

hat_trick

Ajatuksia hattutempun aineksista

1. Asiakaskokemus

Sana ”asiakaskokemus” on monen korvaan liian pehmä ja abstrakti asia ollakseen tärkeä. Kuitenkin jos kysyy keneltä tahansa mikä heidän yrityksensä tärkein omaisuus on, heidän pitäisi vastata asiakkaat. Miten erotut tuotteilla tai palveluilla kun ne kopioidaan välittömästi tänä päivänä?

Esimerkki hyvästä oivalluksesta tuli OP-Ryhmän toimitusjohtaja Karhiselta, joka puhui heidän uudesta strategiasta loistavilla sanoilla: ”Voittava asiakaskokemus syntyy inhimillisen vuorovaikutuksen ja teknologian yhteispelillä,”

Teknologia mahdollistaa sen, että asiakas kohdataan paikasta ja ajasta riippumatta aina samalla tavalla ja mahdollisimman henkilökohtaisella kosketuksella.

Lopputulemana asiakaskokemuksen kehittämisessä voi olla mm. seuraavia asioita:
-Asiakkaille markkinoidaan entistä relevanteimpia tuotteita ja palveluita, joten asiakkaat ostavat enemmän
-Asiakkaat ovat tyytyväisempia, joten he eivät kokeile eivätkä vaihda toimittajaa
-Asiakkat ostava nopeammin, jolloin säästetään molempien aikaa

Yrityksillä jotka panostavat asiakaskokemukseen, saattaa jopa olla sellaisia asiakkaita, jotka kokevat markkinoinnin ja myynnin hyvänä palveluna!

2. Bisnemalli

Tässä kysymys on siitä, kuinka yritys tuottaa asiakkailleen lisäarvoa. Suurimmat trendit tällä hetkellä ovat ”lending economy” eli vuokraaminen tai lainaaminen ja muut vastaavat palveluliiketoiminnat. Katso vaikka kaikkien suomalaisten pörssiyhtiöiden liikevoiton trendejä niin huomaat, että palveluista se kasvu tulee.

Datan kerääminen ja hyödyntäminen ovat bisnesmallin muokkaamisen ytimessä. Yrityksillä on mahdollisuus päästä lähemmäs asiakkaiden arkipäivää ja päästä siten tuottamaan entistä enemmän arvoa.

Voisiko sairaala tarjota ennaltaehkäisevää personal coachingia, hyödyntämällä älyranneketta ja pitämällä ”etä-check-uppeja” lääkärin kanssa? Näin ollen sairaala keräisi kuukausimaksua vastineeksi ja samalla potilaat voivat paremmin.

Laitevalmistajat taas pystyvät datan keräämisen avulla tarjoamaan laitteita “vuokraamalla” kuukausihinnalla tai käyttöasteen mukaan.

3. Sisäisen toiminnan tehostaminen

Puhutaanko sitten toimistoympäristöstä tai tuotantotiloista, tehostamismahdollisuuksia näkyy joka puolella.

Katso ympärillesi. Näkyykö paperia? Käytättekö exceleitä?

Näistä toistuvasti käytettävistä ja ei-läpinäkyvistä työkaluista kannattaa aloittaa. Paperin poistaminen tuo läpinäkyvyyttä, poistaa turhat työvaiheet ja virtaviivaistaa prosesseja, jotta niitä on mahdollisuus helpommin sitten kehittää. Ei ole yhtäkään osastoa, jossa ei olisi tehostamisen mahdollisuuksia. Kaikki kannattaa digitalisoida. Tuotanto, tuotekehitys, procurement, HR, markkinointi, myyynti, kirjanpito, asiakaspalvelu, kenttähuolto, johtaminen…

Tämä hattutemppu on kaikille mahdollista, sillä digitaalisella aikakaudella voi aloittaa pienellä ja skaalata ylöspäin, kun jokin asia toimii. Tärkeintä on se, että suunta on eteenpäin ja että vauhtia lisätään, kun asiat toimivat!

Follow Jan Ropponen

linkedin_icon twitter_icon

JAA SOMESSA
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

SEURAA MEITÄ
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubeFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutube

Jätä kommentti

Haemme Field Service -konsultteja

BiitMAXlogo-RGB (1)

 

Job Description

Työtehtäviisi kuuluu konsultointi ja läheinen yhteistyö asiakkaidemme kanssa Force.com-pohjaisten Field Service -järjestelmien käyttöönottoprojekteissa. Olet avainasemassa asiakkaamme tarpeiden määrittelyssä ja järjestelmän konfiguroinnissa. Pystyt lisäksi ottamaan vastuuta projektipäällikön ja/tai ratkaisuarkkitehdin roolissa.

Biit-LinkedIn-banner-MAX

Desired Skills & Experience

Tehtävässä onnistuminen edellyttää, että sinulla aikaisempaa kokemusta ERP-, Field Service- ja CRM-järjestelmien konsultoinnista. Arvostamme kokemusta Force.com-alustasta sekä Field Service -prosesseista. Toivomme että sinulla on vähintään AMK-tason koulutus ja työskentelet sujuvasti suomeksi sekä englanniksi. Luonteeltasi olet aktiivinen ja ratkaisuhakuinen. Myös työskentely asiakasrajapinnassa on sinulle luontevaa.

Liittymällä BiiTin Dream Teamiin pääset työskentelemään markkinoiden parhaan teknologian ja edelläkävijäasiakkaiden kanssa, osana osaavaa ja innokasta työyhteisöä. Pääset vaikuttamaan osaltasi asiakkaidemme toimintaan ja mahdollistamaan heidän onnistumistaan palveluliiketoiminnan kehittämisessä. Tarjoamme sinulle hyvän mahdollisuuden urapolkuun.

Lähetäthän CV:si ja hakemuksesi palkkatoiveella varustettuna osoitteeseen recruiting(a)biit.fi

Katso ilmoitus myös LinkedIn:ssä

 

JAA SOMESSA
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

SEURAA MEITÄ
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubeFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutube

Jätä kommentti

Customer Community – kuinka ottaa asiakas mukaan toimintaan

Ikla

 

Yksi toistuvin viime teema viime aikoina käymissäni keskusteluissa – ja samalla asiakkaitamme tällä hetkellä eniten kiinnostava asia – on Salesforcen tarjoamat Customer Community -yhteisöratkaisut. Mistä tässä on kysymys? Tai miksi tämä asia kiinnostaa nyt niin paljon?

Customer Community on paikka tai paremminkin alusta, jonka avulla yritykset voivat nähdä (ja hallinnoida) omia tietojaan, ostaa lisäpalveluita, kysyä apua ja etsiä ohjeita – tai käydä suoraa keskustelua sinun tai toisen asiakkaan kanssa. Tämä moderni yhteisöratkaisu myös integroituu saumattomasti muuhun Salesforce-tekemiseen.

SalesforceCommunityCloud

Yhteisöratkaisut siis mahdollistavat asiakkaan integroimisen osaksi omaa liiketoimintaprosessia sekä täysin uuden tavan kommunikoida ja olla tekemisissä asiakkaiden kanssa. Ei ole vain kysymys siitä, että taas avataan itsepalvelukanava asiakkaalle vaan kyse on siitä, että palveluaan myyvä & tarjoava yritys aktiivisesti jakaa asiakasta kiinnostavaa, hyödyttävää ja palvelevaa tietoa. Ja samalla vastavuoroisesti yritys itse kerää hyödyllistä informaatiota asiakkaastaan – jalostaen näin asiakassuhteesta entistä parempaa niin oman myynnin, asiakaspalvelun kuin asiakastyytyväisyyden vinkkeleistä.

Customer Community on siis yksinkertaisesti sanottuna aivan loistava palvelu- ja kommunikaatiokanava, jonka avulla saa asiakkaansa & asiakassuhteensa paremmin haltuun ja jota hyödyntämällä loppuasiakas ymmärtää ja kokee olevansa tärkeä asiakas. Se on kilpailuetua! Se on erottautumista! Se on sen varmistamista, että yrityksesi pysyy asiakkaan muutoksessa ja tulevaisuudessa mukana!

Monet ovat sanoneet minulle, että emme me niillä extranet-palveluilla mitään tee – ”Niitä on kokeilu aikaisemmin ja ei asiakkaamme niitä käytä”. No ei varmasti käytäkään, jos niistä ei ole mitään hyötyä, sisältö on puutteellista tai täysin epäkiinnostavaa ja hyödytöntä. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, sillä hyvä Customer Community todella tarjoaa asiakkaalle paljon lisäarvoa. Ja tulee sitä myötä hyödylliseksi ja houkuttelevaksi kanavaksi.

Kiinnostaako kuulla lisää? Kommentoi alle tai ota yhteyttä ja jatketaan keskustelua aiheesta!

 

JAA SOMESSA
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

SEURAA MEITÄ
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubeFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutube

Jätä kommentti

Salesforcen kehitysvauhti – ylivoimainen etu asiakkaille

BiitFORCElogo-RGB (1)

 

Tämän päivän yritysten on muutettava liiketoimintamallejaan ja strategioitaan nopeampaan tahtiin kuin koskaan aiemmin. Moni yritys muuttuu, koska on pakko – toiset yritykset toimivat sen pohjalta, että näkevät mahdollisuuksia kasvuun ja uuden luomiseen.

Muutoksen myllerryksessä ne teknologiat, joita yritykset jo nyt hyödyntävät myyntiin, markkinointiin ja palveluun muuttuvat ja kehittyvät nopeasti eteenpäin. Vaikka suurin osa teknologiatoimittajien ratkaisuista kehittyvät jatkuvasti, on myös nähtävissä valtavia eroja eri teknologioiden kehitysvauhdissa sekä teknologian laadussa. Tämä asettaa entistä enemmän haastetta sekä painetta teknologiaa käyttäville organisaatioille, niin niille jotka haluavat laajentaa nykyistä järjestelmäänsä kuin niille, jotka ovat vasta tutustumassa uusimpiin teknologioihin. Molemmissa tapauksissa yritysten pitäisi pystyä arvioimaan kulloisenkin teknologian sopivuutta ja vahvuutta verrattuna muihin ratkaisuihin – sekä tänään että vielä tärkeämpänä se, miten tekninen ratkaisu vie liiketoimintaa tehokkaammin eteenpäin huomenna muihin vaihtoehtoihin verrattuna.

salesforce-logo-015

Tämän kaiken lisäksi pitäisi pystyä miettimään, minkälainen ekosysteemi ratkaisun ympärillä on nyt ja mitä siihen on muodostumassa. Eli ratkaisua hankkivan yrityksen pitäisi vastata kysymykseen: ”Mitä muita mahdollisuuksia kyseinen teknologiavalinta mahdollistaa meille?”. Näistä kaikista kriteereistä johtuen moni päätyy selkeään markkinajohtajaan eli Salesforceen. (kts. Gartnerin raportti 3/2016)

Salesforcen asiakaskeskeinen toiminta ja kehitysvauhti aivan eri luokkaa kuin verrokeilla

Salesforce tekee kaikkensa sen eteen, jotta yritykset onnistuisivat paikkaamaan sitä kuilua mitä heidän ja asiakkaidensa, sekä muiden sidosryhmiensä välissä on. He ymmärtävät sen, että asiakassuhde on yritysten tärkein omaisuus ja tämä asiakaskeskeinen tulokulma on muokannut Salesforcea sen näköiseksi, mitä se tänään on.

Asiaskaskeskeisyys näkyy myös Salesforcen tavassa kehittää tuotteitaan yhdessä asiakkaiden kanssa ja vakiintuneessa tavassa tuoda automaattisesti uusia päivityksiä kolme kertaa vuodessa. Tämä on johtanut siihen, että Salesforcella on kaiken aikaa valtavasti enemmän vauhtia ja momentumia kehittyä kuin muilla. Uusia ideoita ja hyötyjä syntyy asiakkaille kaiken aikaa.

Salesforce.com:n ratkaisu oli alussa myyjien ja myyntijohdon CRM, josta on vuosien saatossa tullut koko yritystä palveleva alusta. Tämä vakaa ja joustava alusta mahdollistaa sen, että yritykset pystyvät rakentamaan mitä tahansa liiketoimintakriittisiä sovelluksia asiakasdatan päälle ja saavat kaikki organisaatiossa näkemään ja toteuttamaan bisnestä läpinäkyvästi. Läpinäkyvyyden ja alustan kyvykkyyksien takia yritykset pystyvät innovoimaan ja kehittymään nopeammin kuin koskaan aiemmin. Nyt ei tarvitse odottaa vuosia, että IT toimittaa sovelluksen. Ne ovat valmiita bisneksen käyttäjille jopa tunneissa!

 

Salesforce asiakkaiden kommentteja asiasta

”Onneksi tajusimme lähteä liikkeelle Salesforcella, sillä ne muut mitä katsoimme, eivät ole kehittyneet viimeisen 3 vuoden aikana”

”Salesforce on kehittynyt ja mukautunut bisneksemme mukana jo 8 vuotta ja emme suostu luopumaan siitä”

 

Salesforcen kehitysvauhti varmistaa sen, että tänään – sekä huomenna – asiakkaat pääsevät nopeammin eteenpäin liiketoimintansa kanssa. Tämä nopeus on se suuri valtti, mikä luo kilpailukykyä Salesforcen asiakkaille.

 

Tässä alla pari videota, jotka näyttävät sekä ajatustasolla että konkreettisesti, kuinka Salesforce tuo ylivoimasta etua asiakkaillensa:

Salesforce – Age of the Customer

Salesforce App Cloud

Kiinnostaako kuulla Salesforcen monipuolisista ja kattavaista ratkaisuista tarkemmin? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, kiitos!

 

JAA SOMESSA
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

SEURAA MEITÄ
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubeFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutube

Jätä kommentti

Teknologian kehitys kiihtyy– miten yritykset pysyvät perässä?

IMG_2218

 

Tiedätkö mitä termillä “teknologinen singulariteetti” tarkoitetaan?

Tällä termillä tarkoitetaan sitä hetkeä, kun kone/tekoäly on ihmistä älykkäämpi. Silloin ihminen ei pysy itse kehityksessä mukana ja näin ollen ei itse pysty kontrolloimaan mitä tapahtuu. Teknologinen kehitys tapahtuisi silloin niin nopeasti, ettei tiedetä mitä tulee tapahtumaan, kun tämä piste on saavutettu. Mm. Bill Gates, Elon Musk ja Stephen Hawking ovat jo puhuneet tekoälyn riskeistä – ja ovat totisesti huolissaan. Teknologinen singulariteetti saavutetaan monen asiantuntijan arvion mukaan vuonna 2045. Jotkut taas arvailevat, että tämä tapahtuu jo 2030-luvulla. Elämme siis mielenkiintoisena aikana, koska me emme oikeasti tiedä, kuinka nopeasti teknologia kehittyy ja miltä maailma näyttää esimerkiksi 20 vuoden kuluttua.

Käännetään katseet kohti nykypäivän haasteita

Koko maailman historian ajan ihmisen rooli on uusien keksintöjen myötä kehittynyt ja ajankäyttöämme muokattu siten, että työstä tulee koko ajan tuottavampaa. Me elämme maailmassa, jossa kilpailu on globaalia ja start-upitkin ovat jo heti kansainvälisellä pelikentällä kisaamassa. Valtioiden fyysiset rajat eivät enää ole rajoittavia tekijöitä.
On mahdotonta kiistää, etteikö teknologian rooli meidän yhteiskunnassa ja jokaisen ihmisen elämässä kasvaisi koko ajan. Työelämän kautta kun tarkastelee asiaa, niin suurin trendi on se, että ihmisen työn on koko ajan oltava tuottavampaa. Sanotaan, että ainoastaan näin toimimalla pysymme kilpailukykyisenä kiristyneen globaalin kilpailun takia.

Toimialat, jotka elävät keskellä murrosta tällä hetkellä ovat mm. pankkisektori, kuljetus, kaupan ala, kirjanpitopalvelut, media ja journalismi. Tuntuisi siis vahvasti siltä, että lähes kaikki toimialat elävät nyt tietynlaisessa murroksessa.

Pari esimerkkiä:

Finanssimaailma yllätti keväällä 2016, kun Isossa Britanniassa tuhannet neuvonantajat pankissa saivat YT-neuvottelujen jälkeen siirtyä pois. He tekivät tilaa automatisoidulle sijoitusneuvontapalvelulle, joka hoitaa pienempiä asiakkaita. Vain varakkaimmat asiakkaat saavat ”premium”-palvelua, eli ihmisiltä neuvoja.

Kuljetusalaa miettiessä tulee mieleen Google. Yhdysvalloissa Googlen autot ovat jo useita vuosia kulkeneet kaduilla. Isossa Britanniassa luvat on myös saatu. Emme ole niin kaukana siitä, että julkinen ja kaupallinen logistiikka ja kuljetus mullistuu radikaalisti, kun miljoonilla ihmisillä ei ole töitä enää tällä toimialalla.

wave2

Kilpailu kiristyy – mitä voimme asialle tehdä?

Yritysten näkökulmasta on aika selkeä ja suora tapa vahvistaa kilpailukykyä, miettimättä sen tarkemmin uusia bisnesmalleja. Tulisi rakentaa ihmisten ja koneiden välille symbioosi, joka mahdollistaa resurssien maksimoinnin. Tätä on jo tapahtumassa niillä kaikilla toimialoilla, jotka elävät keskellä suurinta murrosta.

Yritysten tulisi varmistaa, että työntekijät pystyvät tekemään yhteistyötä koneiden ja tekoälyn kanssa. Ihminen on ”älyttömän” hyvä luovassa työssä ja tunnepohjaisissa asioissa, ja koneet taas hyviä toistuvissa rutiineissa sekä jopa monessa analyyttisessä asiassa.

On siis mentävä kohti sitä pelottavaa ja väistämätöntä singulariteettia, jossa koneet tekevät entistä enemmän, jos/kun haluamme yrityksinä ja ihmisinä pysyä kilpailukykyisinä – tänään sekä huomenna.

Ihminen silti ratkaisevassa roolissa

Kun teknologian kehittyminen jatkuu näillä näkymin kiihtyvään tahtiin, on myös yritysten ihmisten osaamisen kehityttävä siinä tahdissa, jos yritykset haluavat hyödyntää uusia mahdollisuuksia. Tästä johtuen jatkossakin yritysten kilpailukyky määräytyy edelleen heidän työntekijöidensä osaamistason mukaan. Oikea osaaminen ja näkemys heijastuvat esimerkiksi parempiin teknologiavalintoihin ja tämän hetkiseen kehitykseen, joka taas heijastuu huomisen kilpailukykynä. Kunhan yrityksen ihmiset osaavat ja kehittyvät riittävän nopeasti, ei kannata vielä sekuntiakaan murehtia singulariteetistä tai Robocopista.

Salesforce näkee selkeästi, että ihmisen ja teknologian symbioosissa on valtavia mahdollisuuksia. Salesforce onkin lähtenyt rakentamaan ekosysteemiä, jossa ihmisen työntekoa tehostaa ”tekoäly”. Viime aikoina Salesforce on ostanut parikin tekoälyyn keskittyviä yrityksiä, kuten esim. Metamind ja Implisit.

Jos aihe kiinnostaaa, lue tästä Salesforcen artikkeli: The AI-First Salesforce Customer Success Platform tai ota yhteyttä allekirjoittaneeseen!

JAA SOMESSA

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinFacebooktwittergoogle_pluslinkedin

SEURAA MEITÄ
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutubeFacebooktwittergoogle_pluslinkedinyoutube

Jätä kommentti

Seuraava sivu »