• Suomi
  • English

contact us

Haemme Field Service -konsultteja

BiitMAXlogo-RGB (1)

 

Job Description

Työtehtäviisi kuuluu konsultointi ja läheinen yhteistyö asiakkaidemme kanssa Force.com-pohjaisten Field Service -järjestelmien käyttöönottoprojekteissa. Olet avainasemassa asiakkaamme tarpeiden määrittelyssä ja järjestelmän konfiguroinnissa. Pystyt lisäksi ottamaan vastuuta projektipäällikön ja/tai ratkaisuarkkitehdin roolissa.

Biit-LinkedIn-banner-MAX

Desired Skills & Experience

Tehtävässä onnistuminen edellyttää, että sinulla aikaisempaa kokemusta ERP-, Field Service- ja CRM-järjestelmien konsultoinnista. Arvostamme kokemusta Force.com-alustasta sekä Field Service -prosesseista. Toivomme että sinulla on vähintään AMK-tason koulutus ja työskentelet sujuvasti suomeksi sekä englanniksi. Luonteeltasi olet aktiivinen ja ratkaisuhakuinen. Myös työskentely asiakasrajapinnassa on sinulle luontevaa.

Liittymällä BiiTin Dream Teamiin pääset työskentelemään markkinoiden parhaan teknologian ja edelläkävijäasiakkaiden kanssa, osana osaavaa ja innokasta työyhteisöä. Pääset vaikuttamaan osaltasi asiakkaidemme toimintaan ja mahdollistamaan heidän onnistumistaan palveluliiketoiminnan kehittämisessä. Tarjoamme sinulle hyvän mahdollisuuden urapolkuun.

Lähetäthän CV:si ja hakemuksesi palkkatoiveella varustettuna osoitteeseen recruiting(a)biit.fi

Katso ilmoitus myös LinkedIn:ssä

 

Jätä kommentti

Customer Community – kuinka ottaa asiakas mukaan toimintaan

Ikla

 

Yksi toistuvin viime teema viime aikoina käymissäni keskusteluissa – ja samalla asiakkaitamme tällä hetkellä eniten kiinnostava asia – on Salesforcen tarjoamat Customer Community -yhteisöratkaisut. Mistä tässä on kysymys? Tai miksi tämä asia kiinnostaa nyt niin paljon?

Customer Community on paikka tai paremminkin alusta, jonka avulla yritykset voivat nähdä (ja hallinnoida) omia tietojaan, ostaa lisäpalveluita, kysyä apua ja etsiä ohjeita – tai käydä suoraa keskustelua sinun tai toisen asiakkaan kanssa. Tämä moderni yhteisöratkaisu myös integroituu saumattomasti muuhun Salesforce-tekemiseen.

SalesforceCommunityCloud

Yhteisöratkaisut siis mahdollistavat asiakkaan integroimisen osaksi omaa liiketoimintaprosessia sekä täysin uuden tavan kommunikoida ja olla tekemisissä asiakkaiden kanssa. Ei ole vain kysymys siitä, että taas avataan itsepalvelukanava asiakkaalle vaan kyse on siitä, että palveluaan myyvä & tarjoava yritys aktiivisesti jakaa asiakasta kiinnostavaa, hyödyttävää ja palvelevaa tietoa. Ja samalla vastavuoroisesti yritys itse kerää hyödyllistä informaatiota asiakkaastaan – jalostaen näin asiakassuhteesta entistä parempaa niin oman myynnin, asiakaspalvelun kuin asiakastyytyväisyyden vinkkeleistä.

Customer Community on siis yksinkertaisesti sanottuna aivan loistava palvelu- ja kommunikaatiokanava, jonka avulla saa asiakkaansa & asiakassuhteensa paremmin haltuun ja jota hyödyntämällä loppuasiakas ymmärtää ja kokee olevansa tärkeä asiakas. Se on kilpailuetua! Se on erottautumista! Se on sen varmistamista, että yrityksesi pysyy asiakkaan muutoksessa ja tulevaisuudessa mukana!

Monet ovat sanoneet minulle, että emme me niillä extranet-palveluilla mitään tee – ”Niitä on kokeilu aikaisemmin ja ei asiakkaamme niitä käytä”. No ei varmasti käytäkään, jos niistä ei ole mitään hyötyä, sisältö on puutteellista tai täysin epäkiinnostavaa ja hyödytöntä. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, sillä hyvä Customer Community todella tarjoaa asiakkaalle paljon lisäarvoa. Ja tulee sitä myötä hyödylliseksi ja houkuttelevaksi kanavaksi.

Kiinnostaako kuulla lisää? Kommentoi alle tai ota yhteyttä ja jatketaan keskustelua aiheesta!

 

Jätä kommentti

Salesforcen kehitysvauhti – ylivoimainen etu asiakkaille

BiitFORCElogo-RGB (1)

 

Tämän päivän yritysten on muutettava liiketoimintamallejaan ja strategioitaan nopeampaan tahtiin kuin koskaan aiemmin. Moni yritys muuttuu, koska on pakko – toiset yritykset toimivat sen pohjalta, että näkevät mahdollisuuksia kasvuun ja uuden luomiseen.

Muutoksen myllerryksessä ne teknologiat, joita yritykset jo nyt hyödyntävät myyntiin, markkinointiin ja palveluun muuttuvat ja kehittyvät nopeasti eteenpäin. Vaikka suurin osa teknologiatoimittajien ratkaisuista kehittyvät jatkuvasti, on myös nähtävissä valtavia eroja eri teknologioiden kehitysvauhdissa sekä teknologian laadussa. Tämä asettaa entistä enemmän haastetta sekä painetta teknologiaa käyttäville organisaatioille, niin niille jotka haluavat laajentaa nykyistä järjestelmäänsä kuin niille, jotka ovat vasta tutustumassa uusimpiin teknologioihin. Molemmissa tapauksissa yritysten pitäisi pystyä arvioimaan kulloisenkin teknologian sopivuutta ja vahvuutta verrattuna muihin ratkaisuihin – sekä tänään että vielä tärkeämpänä se, miten tekninen ratkaisu vie liiketoimintaa tehokkaammin eteenpäin huomenna muihin vaihtoehtoihin verrattuna.

salesforce-logo-015

Tämän kaiken lisäksi pitäisi pystyä miettimään, minkälainen ekosysteemi ratkaisun ympärillä on nyt ja mitä siihen on muodostumassa. Eli ratkaisua hankkivan yrityksen pitäisi vastata kysymykseen: ”Mitä muita mahdollisuuksia kyseinen teknologiavalinta mahdollistaa meille?”. Näistä kaikista kriteereistä johtuen moni päätyy selkeään markkinajohtajaan eli Salesforceen. (kts. Gartnerin raportti 3/2016)

Salesforcen asiakaskeskeinen toiminta ja kehitysvauhti aivan eri luokkaa kuin verrokeilla

Salesforce tekee kaikkensa sen eteen, jotta yritykset onnistuisivat paikkaamaan sitä kuilua mitä heidän ja asiakkaidensa, sekä muiden sidosryhmiensä välissä on. He ymmärtävät sen, että asiakassuhde on yritysten tärkein omaisuus ja tämä asiakaskeskeinen tulokulma on muokannut Salesforcea sen näköiseksi, mitä se tänään on.

Asiaskaskeskeisyys näkyy myös Salesforcen tavassa kehittää tuotteitaan yhdessä asiakkaiden kanssa ja vakiintuneessa tavassa tuoda automaattisesti uusia päivityksiä kolme kertaa vuodessa. Tämä on johtanut siihen, että Salesforcella on kaiken aikaa valtavasti enemmän vauhtia ja momentumia kehittyä kuin muilla. Uusia ideoita ja hyötyjä syntyy asiakkaille kaiken aikaa.

Salesforce.com:n ratkaisu oli alussa myyjien ja myyntijohdon CRM, josta on vuosien saatossa tullut koko yritystä palveleva alusta. Tämä vakaa ja joustava alusta mahdollistaa sen, että yritykset pystyvät rakentamaan mitä tahansa liiketoimintakriittisiä sovelluksia asiakasdatan päälle ja saavat kaikki organisaatiossa näkemään ja toteuttamaan bisnestä läpinäkyvästi. Läpinäkyvyyden ja alustan kyvykkyyksien takia yritykset pystyvät innovoimaan ja kehittymään nopeammin kuin koskaan aiemmin. Nyt ei tarvitse odottaa vuosia, että IT toimittaa sovelluksen. Ne ovat valmiita bisneksen käyttäjille jopa tunneissa!

 

Salesforce asiakkaiden kommentteja asiasta

”Onneksi tajusimme lähteä liikkeelle Salesforcella, sillä ne muut mitä katsoimme, eivät ole kehittyneet viimeisen 3 vuoden aikana”

”Salesforce on kehittynyt ja mukautunut bisneksemme mukana jo 8 vuotta ja emme suostu luopumaan siitä”

 

Salesforcen kehitysvauhti varmistaa sen, että tänään – sekä huomenna – asiakkaat pääsevät nopeammin eteenpäin liiketoimintansa kanssa. Tämä nopeus on se suuri valtti, mikä luo kilpailukykyä Salesforcen asiakkaille.

 

Tässä alla pari videota, jotka näyttävät sekä ajatustasolla että konkreettisesti, kuinka Salesforce tuo ylivoimasta etua asiakkaillensa:

Salesforce – Age of the Customer

Salesforce App Cloud

Kiinnostaako kuulla Salesforcen monipuolisista ja kattavaista ratkaisuista tarkemmin? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, kiitos!

 

Jätä kommentti

Teknologian kehitys kiihtyy– miten yritykset pysyvät perässä?

IMG_2218

 

Tiedätkö mitä termillä “teknologinen singulariteetti” tarkoitetaan?

Tällä termillä tarkoitetaan sitä hetkeä, kun kone/tekoäly on ihmistä älykkäämpi. Silloin ihminen ei pysy itse kehityksessä mukana ja näin ollen ei itse pysty kontrolloimaan mitä tapahtuu. Teknologinen kehitys tapahtuisi silloin niin nopeasti, ettei tiedetä mitä tulee tapahtumaan, kun tämä piste on saavutettu. Mm. Bill Gates, Elon Musk ja Stephen Hawking ovat jo puhuneet tekoälyn riskeistä – ja ovat totisesti huolissaan. Teknologinen singulariteetti saavutetaan monen asiantuntijan arvion mukaan vuonna 2045. Jotkut taas arvailevat, että tämä tapahtuu jo 2030-luvulla. Elämme siis mielenkiintoisena aikana, koska me emme oikeasti tiedä, kuinka nopeasti teknologia kehittyy ja miltä maailma näyttää esimerkiksi 20 vuoden kuluttua.

Käännetään katseet kohti nykypäivän haasteita

Koko maailman historian ajan ihmisen rooli on uusien keksintöjen myötä kehittynyt ja ajankäyttöämme muokattu siten, että työstä tulee koko ajan tuottavampaa. Me elämme maailmassa, jossa kilpailu on globaalia ja start-upitkin ovat jo heti kansainvälisellä pelikentällä kisaamassa. Valtioiden fyysiset rajat eivät enää ole rajoittavia tekijöitä.
On mahdotonta kiistää, etteikö teknologian rooli meidän yhteiskunnassa ja jokaisen ihmisen elämässä kasvaisi koko ajan. Työelämän kautta kun tarkastelee asiaa, niin suurin trendi on se, että ihmisen työn on koko ajan oltava tuottavampaa. Sanotaan, että ainoastaan näin toimimalla pysymme kilpailukykyisenä kiristyneen globaalin kilpailun takia.

Toimialat, jotka elävät keskellä murrosta tällä hetkellä ovat mm. pankkisektori, kuljetus, kaupan ala, kirjanpitopalvelut, media ja journalismi. Tuntuisi siis vahvasti siltä, että lähes kaikki toimialat elävät nyt tietynlaisessa murroksessa.

Pari esimerkkiä:

Finanssimaailma yllätti keväällä 2016, kun Isossa Britanniassa tuhannet neuvonantajat pankissa saivat YT-neuvottelujen jälkeen siirtyä pois. He tekivät tilaa automatisoidulle sijoitusneuvontapalvelulle, joka hoitaa pienempiä asiakkaita. Vain varakkaimmat asiakkaat saavat ”premium”-palvelua, eli ihmisiltä neuvoja.

Kuljetusalaa miettiessä tulee mieleen Google. Yhdysvalloissa Googlen autot ovat jo useita vuosia kulkeneet kaduilla. Isossa Britanniassa luvat on myös saatu. Emme ole niin kaukana siitä, että julkinen ja kaupallinen logistiikka ja kuljetus mullistuu radikaalisti, kun miljoonilla ihmisillä ei ole töitä enää tällä toimialalla.

wave2

Kilpailu kiristyy – mitä voimme asialle tehdä?

Yritysten näkökulmasta on aika selkeä ja suora tapa vahvistaa kilpailukykyä, miettimättä sen tarkemmin uusia bisnesmalleja. Tulisi rakentaa ihmisten ja koneiden välille symbioosi, joka mahdollistaa resurssien maksimoinnin. Tätä on jo tapahtumassa niillä kaikilla toimialoilla, jotka elävät keskellä suurinta murrosta.

Yritysten tulisi varmistaa, että työntekijät pystyvät tekemään yhteistyötä koneiden ja tekoälyn kanssa. Ihminen on ”älyttömän” hyvä luovassa työssä ja tunnepohjaisissa asioissa, ja koneet taas hyviä toistuvissa rutiineissa sekä jopa monessa analyyttisessä asiassa.

On siis mentävä kohti sitä pelottavaa ja väistämätöntä singulariteettia, jossa koneet tekevät entistä enemmän, jos/kun haluamme yrityksinä ja ihmisinä pysyä kilpailukykyisinä – tänään sekä huomenna.

Ihminen silti ratkaisevassa roolissa

Kun teknologian kehittyminen jatkuu näillä näkymin kiihtyvään tahtiin, on myös yritysten ihmisten osaamisen kehityttävä siinä tahdissa, jos yritykset haluavat hyödyntää uusia mahdollisuuksia. Tästä johtuen jatkossakin yritysten kilpailukyky määräytyy edelleen heidän työntekijöidensä osaamistason mukaan. Oikea osaaminen ja näkemys heijastuvat esimerkiksi parempiin teknologiavalintoihin ja tämän hetkiseen kehitykseen, joka taas heijastuu huomisen kilpailukykynä. Kunhan yrityksen ihmiset osaavat ja kehittyvät riittävän nopeasti, ei kannata vielä sekuntiakaan murehtia singulariteetistä tai Robocopista.

Salesforce näkee selkeästi, että ihmisen ja teknologian symbioosissa on valtavia mahdollisuuksia. Salesforce onkin lähtenyt rakentamaan ekosysteemiä, jossa ihmisen työntekoa tehostaa ”tekoäly”. Viime aikoina Salesforce on ostanut parikin tekoälyyn keskittyviä yrityksiä, kuten esim. Metamind ja Implisit.

Jos aihe kiinnostaaa, lue tästä Salesforcen artikkeli: The AI-First Salesforce Customer Success Platform tai ota yhteyttä allekirjoittaneeseen!

Jätä kommentti

Pardot-uutisia: Tuoreimmat B2B-markkinointiautomaatiojärjestelmän parannukset & uudistukset

20150905_175335_LLS (3)

 

Pardot on jatkuvasti kehittyvä B2B-markkinoinnin automaatiojärjestelmä, johon on taas viimeisen kuuden kuukauden aikana tullut paljon uusia ja toivottuja ominaisuuksia sekä päivityksiä. Tässä alla ovat listattuina ja kuvattuina mielestäni tärkeimmät uudistukset.

1. Uusi ja parannettu Pardot-käyttöliittymä (UI, User Interface)

Pardotia on ollut aina helppo ja ilo käyttää. Nyt alkuvuodesta julkaistun uuden raikkaan ilmeen ja virtaviivaisen navigaation avulla käyttö on entistä sujuvampaa ja käyttökokemus on nyt äärimmäisen miellyttävä.
Kaikki oleellinen markkinoinnin työkaluarsenaali on edelleen yhden alasvetovalikon alla – nyt tuo Marketing-valikko löytyy jokaisen sivun vasemmasta navigaatiopalkista (kts. kuva alla), aikaisemman yläpalkin sijaan. Samalla on vaihtunut graafiset tyylit sekä fontit, jotka nyt vastaavat täydellisesti tämän päivän vaatimuksia niin visuaalisesti kuin toiminnallisesti. Lisäksi uusi ilme on tuttu jo Sales Cloud Lightningista, mikä tekee myös Pardotin käytöstä tehokkaampaa ja Salesforce CRM-käyttäjille johdonmukaisempaa
new-navigate-ui
Kaikki nämä parannukset ovat saatavilla tänään kaikille Pardot käyttäjille. Vanhat järjestelmän käyttäjät voivat ottaa uuden version käyttöön seuraavasti: Settings -> Enable New Pardot style. Uudet Pardot-käyttäjät saavat uuden ulkoasun käyttöönsä automaattisesti.

2. Uudet Multiple Scoring -luokat

Pardotissa on aina pystynyt seuraamaan potentiaalisten ja olemassa olevien asiakkaiden pistekertymää. Nyt on myös mahdollisuus luoda erillisiä pisteytysluokkia, mikä on varsin hyödyllistä, jos yrityksellä on selkeästi toisistaan poikkeavia tuotteita ja palveluita. Tällöin voi seurata esimerkiksi sisältöjen latauksesta tai sivustovierailusta kertyviä pisteitä jaoteltuna eri ryhmiin ja luokkiin, ja tätä kautta parantamaan niin asiakastietoa kuin etenkin myynnin potentiaaleja.

Uusi monipuolisempi liidien ja asiakkuuksien pisteytys on saatavilla Pardotin Pro- ja Ultimate-versioissa.

3. Yksinkertaistettu sähköpostin muokkaus ja tallentaminen

Sähköpostimarkkinointi on tärkeä ja jokapäiväinen toiminto Pardot-käyttäjille. Joskus useampi käyttäjä yrittää muokata samaa sähköposti-pohjaa samanaikaisesti, mikä voi johtaa aikamoiseen sekasotkuun ja jo tehtyjen muutoksien turhauttavaan katoamiseen.

Nyt käyttäjät voivat muokata sähköposteja törmäämättä toisen käyttäjän kanssa. Jos käyttäjä yrittää avata meilipohjaa, joka on jo avoinna ja toisen käyttäjän muokkauksessa, näkee käyttäjä lukko-ikonin. Lukko aukeaa, kun ensimmäinen käyttäjä poistuu muokkaustilasta tai sulkee selaimen.

4. Parannukset raportteihin ja rajapintoihin

Käyttäjäpalautteen perusteella Pardot on parantanut raporttitoiminnallisuuttaan ja kehittänyt niin raporttien yleisnäkymää kuin myös raporttien tietoihin porautumista. He ovat myös lisänneet mahdollisuuden suodattaa yli kaksi tunnistetta eli ns. tagia. Luettelemalla useita tunnisteita pilkulla erotettuna, raportti suodatetaan automaattisesti näyttämään vain tunnisteita vastaavat tulokset.

Lisäksi esimerkiksi sähköpostikampanjoiden raporteissa on nyt tarkemmat työkalut uniikkien avausten seurantaan ja raporttien vienti ulos järjestelmästä on aikaista helpompaa ja samalla on monipuolisemmin muokattavissa ne asiat, joita export-raporteissa halutaan näyttää.

Jenkeissä on tehty kovasti töitä Pardot-asiakaspalautteen perusteella ja sen myötä mm. Salesforce-integraatio on entistäkin saumattomampi – ollen sitä myötä myös helpommin kytkettävissä päälle. Uudet tiedot päivittyvät paremmin, data on kaiken aikaa ajan tasalla jopa lisäkenttien osalta ja muiden muokkausten integroituminen on nyt sujuvampaa kuin koskaan ennen. Eikä se ennenkään ollut hidasta tai kovin monimutkaista!

5. Parannuksia Visitors-näkymään ja uusi kansionvalintapalkki

Pardotin etusivun näkymästä on nyt helpompi seurata oleellisia tietoja, kuten vaikka verkkosivujen vierailijoiden määrää, käyttäytymistä ja sitä, kuka sivuilla on viime aikoina vieraillut. Nyt käyttäjät voivat myös suodattaa tuloksia useammilla eri määreillä heti etusivulta.

VisitorsMyös Pardotin tapa näyttää järjestelmän sisäinen kansiorakenne on kehittynyt. Tämä parannus tekee kansioiden ja kampanjarakenteiden hahmottamisesta paljon helpompaa ja sitä myötä myös kaiken oleellisen tiedon hallinnasta sekä etsimisestä nopeampaa.

6. Parannukset kilpailijaseurantatyökaluun

Pardotin kilpailijaseurantaominaisuus mahdollistaa sen, että oman yrityksen verkkosivujen toimivuutta voi verrata kilpailijoiden suoriutumiseen. Samalla on mahdollisuus myös verrata, kuinka tärkeimpien hakutermien osalta pärjää kilpailussa.

Kevään aikana tuli joukko parannuksia kilpailijaseurantaan ja nämä uudistukset tekevät tästä ominaisuudesta vieläkin tehokkaamman. Hakukoneoptimoinnin (SEO) suorituskykyä on nyt mahdollista seurata entistä tarkemmin, kun saatavilla on entistä laajempi mittaristo (mm. Page & Domain Authority) optimoinnin seurantaan.
Kaikki Pardot-käyttäjät saavat yllä mainitut automaattisesti käyttöönsä ilman säätöjä. Voit tarkastella päivityksiä menemällä Kilpailijat-sivulle (Marketing -> Search Marketing -> Competitors).

Kiinnostaako Pardot? Ota yhteyttä tai lataa ilmainen ostajan oppaamme!

 

Jätä kommentti

Salesforce vie asiakkaansa ”omni-channel”-kaupankäynnin huipulle 

demandware

 

Salesforcelta taas askel oikeaan suuntaan

Monelle Salesforcen tuorein yritysosto tuli yllätyksenä – moni oli taas odottanut sitä jo kauan. Yritys nimittäin kertoi viime viikolla tekevänsä historiansa suurimman yritysostonsa, ostamalla verkkokaupparatkaisuihin keskittyvän Demandwaren. Salesforcen missio on auttaa yrityksiä tuomaan asiakkaat keskiöön ja tämän yritysoston jälkeen Salesforcen teknologian avulla pystyy saumattomasti rakentamaan koko yrityksen kaupallisen toiminnan Salesforcen “Customer Success Platformin” päälle.

demandware

Demandwaren missio on ”Empower retailers to engage and inspire consumers everywhere, enhance brand value and grow profitably”. Eli heidän missionsa ydin on tuoda yritys lähemmäs asiakkaitaan. Tämä on linjassa Salesforcen kanssa, vaikka Demandware on keskittynyt tähän asti retail bisnekseen.

Demandwaren asiakkaisiin kuuluvat mm. Under Armour, L’oreal, Marks&Spencer, Callaway, Burton, Converse, Crocs, GoPro ja Lacoste.

Demandware muuntuu Salesforce Commerce Cloudiksi

Liike-elämän suurin murros viimeisen 20 vuoden aikana on kiistatta ollut kaiken digitalisoituminen. Alkuun digitaaliset mahdollisuudet nähtiin markkinoinnin mahdollisuuksina, mutta hyvin nopeasti mahdollisuuksien näkeminen levisi liiketoiminnan kaikkiin funktioihin. Moni yritys on reagoinnut mahdollisuuksiin ja toisten on taas ollut pakko muuttua, sillä asiakkaiden ostamisen radikaali muuttuminen on pakottanut myös heitä muuttamaan toimintatapojansa.

Vaikka verkkokaupat ovat eniten näkyneet B2C-toimijoiden kärkihankkeina, on nyt mielenkiintoista nähdä, kuinka B2C- ja B2B-toimijat puhuvat samoista haasteista ja kehittävät samankaltaisia asioita. Nämä ovat mm. omni-channel toimintamallit, asiakaskokemus, myynnin ja markkinoinnin yhteispeli, self-service-ostaminen ja -palvelu. Näiden tärkeiden muutosprojektien käytäntöön vieminen onkin ollut hankalampaa. Vaikka moni puhuu monikanavaisuudesta ja sen tärkeydestä, niin harva on aidosti onnistunut toteuttamaan sitä halutulla tavalla. Tähän haasteeseen Salesforce tuo Commerce Cloudin.

Commerce Cloudin tavoitteena on mahdollistaa saumatton asiakaskokemus. Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa, että yritys johtaa ja ohjaa asiakaitaan ensimmäisestä kosketuksesta brändiin tai yritykseen, kohti ensimmäistä kauppaa ja hallitsee täten koko asiakassuhteen elinkaarta.

Lisää tietoa löydät näiden linkkien kautta

Demanwaren blogi yrityskaupasta

www.demandware.com

Jätä kommentti

Kaikki markkinoinnin ja myynnin toimenpiteet yhdellä kirjautumisella. Kiinnostaako?

20150905_175335_LLS (3)

 

Palikat levällään? Ei hätää – asiaan on ratkaisu!

Vallitsevassa ajassa sekä myynti että markkinointi ovat hyvin pirstaloituneita ja tekemistä on hengästyttävän monissa kanavissa. Pahimmillaan tämä tarkoittaa lukuisia eri järjestelmiä käyttäjätunnuksineen, salasanoineen ja sisäänkirjautumisineen – puhumattakaan monimutkaisista tietointegraatioista ja datan keräämis- ja kokoamisprojekteista. Tilanteen ei kuitenkaan tarvitse olla näin kaaottinen, sillä parhaimmillaan tilanne on tässäkin haastavassa maailmassa se, että työntekijöiden käytössä on yhdestä puusta veistetty työkalu. Markkinointi- ja myyntitiimin käytössä on siis sellainen järjestelmä, minkä avulla pystyy kattamaan kaikki markkinoinnin kanavat sekä potentiaalisen asiakkaan koko ostopolun; tunnistamattomasta verkkosivujen vierailijasta toteutuneeseen kauppaan, ja siitäkin pidemmälle. Kyseessä on Salesforcen B2B-markkinointiautomaatiojärjestelmä Pardot, jossa on kaiken muun markkinointitoiminnallisuuden lisäksi myös hyvät välineet viestiä jo olemassaolevillekin asiakkaille, vaikka uutiskirjein ja sosiaalisen median julkaisujen avulla.

pardot-overviewMeillä BiiT:llä on luonnollisesti käytössämme Salesforcen asiakkuushallintajärjestelmä (CRM; Customer Relationship Management) ja sen sisällä, omalla välilehdellään, on myyjien ja markkinointi-ihmisten käytössä tämä Pardot-markkinointiautomaatiotyökalu. Näin pystymme koko ajan yhden järjestelmän sisällä seuraamaan ja edesauttamaan tunnistettujen kontaktien (prospects) kehittymistä potentiaalisten asiakkuuksien (leads) kautta olemassaoleviksi asiakkaiksi (customers). Kaiken aikaa tuon prosessin myötä kerrytämme niin myynnin kuin markkinoinnin käyttöön kullanarvoista, laadukasta asiakasdataa muun muassa eri yritysten ja henkilöiden toiminnasta, kiinnostuksenkohteista ja kontaktointihistoriasta.

Kiinnostaako aihe enemmänkin? Onko investointi markkinoinnin automaatioon ajankohtainen? Lataa & lue: Markkinoinnin automaation ostajan opas

Jätä kommentti

Field Service -konsultti: ”Määritellyt liiketoimintaprosessit mahdollistavat onnistuneen järjestelmäkäyttöönoton”

vatjus

 

Palvelubisnes on vuosi vuodelta kasvanut lähes jokaisessa yrityksessä tärkeämpään rooliin ja siitä johtuen sitä tulisi myös pystyä tekemään tehokkaammin. Alkuvuodesta 2016 Biit vahvistui entisestään, kun Field Service -konsultti Olli Vatjus aloitti meillä. Pyysin Ollilta näkemystä hänen alkutaipaleen kokemuksistaan ja tässä keskustelumme on puettu haastattelun muotoon.

Kerrohan vähän taustastasi?

Päädyin alalle tuotantotalouden opiskelun kautta. Valitsin kyseisen opintosuunnan, koska se yhdistää kaupallista alaa ja teknologiaa. En koskaan nähnyt itseäni keskittymässä ja erikoistumassa kapeaan erikoisalaan. Vaikka alun perin ei ollut tarkoitus mennä IT:n puolelle niin myöhemmin on käynyt selväksi, että IT on läsnä kaikessa liiketoiminnassa. IT ei ole enää ainoastaan tukitoiminto, vaan tärkeä osa liiketoimintaa ja monella toimialalla jo bisnesmallin mahdollistaja.

Konkreettisesti tämä näkyy hyvin esimerkiksi nuoren työnhakijan maailmassa. Kuten mainitsin, niin tarkoitukseni ei ollut hakea IT-tehtäviin, mutta 80% tarjotuista tehtävistä oli tekemistä IT-puolella.  Ymmärsin silloin, että yritykset pyrkivät kasvattamaan kilpailukykyään käytettävien järjestelmien ja datan kautta. Päädyinkin erinäisten onnekkkaiden sattumusten kautta IT-painoitteisiin tehtäviin Konecranesille.  

Mitä konkreettisia asioita sinulta jäi käteen Konecranesiltä?

Päällimmäisenä kokemuksena jäi mieleen, miten haastavaa prosessimuutos ja IT-järjestelmien käyttöönotto ovat isossa globaalissa organisaatiossa. Jokaisen yksikön historia on erilainen ja kulttuurierot luonnollisesti läsnä. Konecranes lähestyi IT-järjestelmien käyttöönottoa liiketoiminnan prosessien kautta ja tuloksia saavutettiin harmonisoimalla prosesseja jo ennen kuin varsinainen järjestelmä oli tuotannossa, mikä oli myös edellytys onnistuneelle järjestelmien käyttöönotolle. Järjestelmien käyttöönottoa pitäisi aina lähestyä mahdollisuutena esimerkiksi prosessimuutoksiin, eikä ainoastaan IT-korvausinvestointina.

Tuote- vs. palvelumyynti on elänyt tietynlaista murrosta. Miten se on sinun työurasi aikana näkynyt?

Kyllä tämä on näkynyt ja näkyy myös kuinka haastavaa se on. Esimerkiksi tuote- ja palvelumyynti voivat olla perinteisesti keskitetty eri yksiköihin. Asiakkaan näkökulmasta toimittava yritys on kuitenkin yksi, joten kaikkien yksiköiden on toimittava saumattomasti yhteen. Pitäisi pyrkiä siihen, että otetaan käyttöön asiakaslähtöistä elinkaariajattelua. Ymmärretään mikä on asiakkaan tarve tuotteen eri elinkaaren vaiheissa ja kuinka asiakkaan kanssa kommunikoidaan. Organisaation näkökulmasta tämä on yllättävän haastava asia.

Näit Konecranesin sisällä erilaisia service-toimintamalleja. Mitä mielestäsi parhaat service-organisaatiot tekevät toisin kuin keskinkertaiset?

Vaikka puhutaankin paljon aiheista, kuten service transformaatiosta, IoT:sta, predictive maintenancesta, niin sanoisin, että parhaat field service -organisaatiot hallitsevat perusasiat äärimmäisen hyvin. Kysehän on siitä, että lähetetään oikea kaveri, oikeaan aikaan, tekemään sovittuja toimenpiteitä kustannustehokkaasti. Vankalle pohjalle on hyvä lähteä rakentamaan korkeamman tason palvelumalleja ja -tarjoomaa.

Biit-LinkedIn-banner-MAX

Monella organisaatiolla on todella kovat tavoitteet service-liiketoiminnan kasvattamisen osalta. Mitkä ovat mielestäsi avainasiat, joita kannattaa miettiä siirryttäessä service-painotteiseen liiketoimintaan?

Tässä on kyse aika isosta kokonaisuudesta, mutta jos pitäisi sanoa mitä nyt ensin tulee mieleen, niin näitä asioita:

  • Suunnitelmallisuus – Kaikkea ei voi kehittää yhtä aikaa, mutta fokusoimalla voi saavuttaa sekä välittömiä tuloksia että pitkän aikavälin kilpailuetua.
  • Palvelujen tuotteistaminen ja tarjooman kilpailukyky markkinoilla
  • Elinkaariajattelu – Pystyy myymään tuotteen, huoltamaan, modernisoimaan ja sitten myymään seuraavaa tuotetta. Mikäli yritys ei itse kykene palvelemaan koko elinkaaren ajan niin pitää kuitenkin ymmärtää asiakkaan näkökulmasta koko elinkaari ja yrityksen oma osuus tässä.

Moni pohtii teknologiavaihtoehtoja, joilla aikovat nostaa toimintaansa uudelle tasolle. Mitä ohjeita antaisit heille?

Tärkeintä on käyttää aikaa sisäisesti siihen, mihin tällä uudistuksella pyritään. On syytä huolellisesti miettiä, mitkä ovat tulevaisuuden kilpailuedut, joita yritämme saavuttaa ja nykyiset, jotka haluamme säilyttää? Miten liiketoimintamallimme ja prosessimme todennäköisesti muuttuvat? Mahdollistaako teknologia uuden liiketoimintamallin, jonka rakentamiseen tarvitaan myös isoja liiketoimintapanostuksia teknologiainvestoinnin lisäksi? Sinänsä aivan peruskysymyksiä, mutta tärkeitä tarkistaa, että näistä on päätöksentekijöillä yhteisymmärrys.

Mitkä ovat mielestäsi avainpelurit, kun uutta IT-teknologiaa otetaan käyttöön?

Onnistunut järjestelmän käyttöönotto vaatii yleensä kolme elementtiä:

  1. Liiketoiminta joka tietää mitä tarvitsee – tämä on tärkein!
  2. Oma osaava IT-organisaatio
  3. Luotettava ja sitoutunut järjestelmätoimittaja

Tämä on kolmijalka, joka hyvin nopeasti kaatuu, jos yksikin osa-alue on huteralla pohjalla. Ulkopuolista apua tarvitaan varsinkin alussa ja esimerkiksi osa omasta IT:stä voi olla ulkoistettu, mutta yrityksen omaa vastuuta teknologian käyttöönotosta ei kannata aliarvioida. Kannattaa valita kumppani, joka tietää järjestelmän parhaat käytännöt, mutta on myös kykenevä keskustelemaan bisneksestä ja fasilitoimaan “kuinka järjestelmä tukee liiketoimintaa” -tyyppisiä keskusteluja. Joskus tämä voi tarkoittaa kahta tai jopa useampaa eri palveluntoimittajaa IT- sekä liiketoimintakonsultoinnin sektorilta.

 

 

Jätä kommentti

BiiT Dream Team -rekrytoinnit käynnissä

Dreamteam_logo

 

Tarvitsemme lisää pelaajia!

Liiketoiminnan kasvaessa ja projektien monipuolistuessa on meillä jälleen kerran käsissämme positiivinen ongelma – lisää tekijöitä tarvitaan, jotta saamme jatkossakin hommat hoidettua ja pidettyä yrityksemme tällä erinomaisella kasvuraiteella. Organisaatiossamme on tällä hetkellä useita paikkoja auki ja paikat täytetään sitä mukaan, kun hyviä tiimipelaajia tulee vastaan. Ilmoittele siis itsestäsi, jos joku alla mainitusta kolmesta avoimesta vakanssista tuntuisi sinun pelipaikaltasi.

Field Service Consultant

BiiTMax-liiketoimintamme tarjoaa apua palveluliiketoiminnan suunnitteluun ja jalkauttamiseen sekä maailman parhaat Field Service -järjestelmäratkaisut. Etsimämme osaajan työnkuvaan tulee kuulumaan konsultointi ja läheinen yhteistyö asiakkaidemme kanssa Force.com-pohjaisten Field Service -järjestelmien käyttöönottoprojekteissa. Uusi Dream Teamiläinen tulee olemaan avainasemassa asiakkaamme tarpeiden määrittelyssä ja järjestelmän konfiguroinnissa. Edellytämme myös kyvykkyyttä ottamaan vastuuta projektipäällikön ja/tai ratkaisuarkkitehdin roolissa.

Lue lisää tästä!

salesforce-logo-015

Senior Consultant

Etsimme henkilöä, joka kykenee määrittelemään, kehittämään ja toteuttamaan asiakasyrityksillemme räätälöityjä Salesforce.com- ja Force.com-pohjaisia ratkaisuja. Hakemamme huippuosaaja tulee osallistumaan projekteihin myynnistä toteutukseen. Odotamme häneltä aiempaa kokemusta tietojärjestelmien kehitys- tai konsultointitehtävistä. Edellytämme myös mm. oma-aloitteisuutta, ongelmanratkaisukykyä ja asiakaspalvelutaitoja.

Lue lisää tästä!

Developer / Technical Architect

Etsimme tähän tehtävään osaajaa, joka kykenee määrittelemään, kehittämään ja toteuttamaan asiakasyrityksillemme räätälöityjä Salesforce.com- ja Force.com-pohjaisia ratkaisuja. Hakemamme tekijä tulee osallistumaan projekteihin määrittely- ja toteutusvaiheessa. Odotamme häneltä aiempaa kokemusta tietojärjestelmien kehitys- tai konsultointitehtävistä. Edellytämme myös mm. kokemusta pilviteknologioiden hyödyntämisestä, järjestelmä-integraatioiden toteuttamisesta sekä web-kehitystaitoja (mm. HTML, CSS, JSP/ASP).

Lue lisää tästä!

Field Service System Support

Support-henkilön työtehtäviin kuuluu ServiceMax-järjestelmän käyttäjätukena toimiminen. Hän työskentelee läheisessä yhteistyössä asiakkaidemme edustajien kanssa, tarjoten heille parasta asiantuntemusta ServiceMax-järjestelmän osalta. Uusi osaajamme tulee opastamaan ja auttamaan järjestelmän käyttäjiä ServiceMax:n käytössä, tekemään järjestelmän admin-tehtäviä ja yksinkertaisia konfigurointeja. Tukena hänellä tulee olemaan ammattitaitoiset BiiT Dream Team -konsultit ja -asiantuntijat. Työpaikka sijaitsee Helsingissä ja toimi alkaa mahdollisimman pian. Toivomme aikaisempaa kokemusta CRM-, ERP- tai Field Service-ohjelmistojen parista ja Salesforce.com-kokemus on tehtävässä suureksi eduksi.

Lue lisää tästä!

 

Jätä kommentti

CRM ei saa olla enää myyjien ”työkalu”!

IMG_2218

Varhaisimmat ihmisen työkalut olivat kivestä ja luusta tehtyjä kirveitä tai vasaroita. Väitän, että noiden museoesineiden lisäksi myös CRM-järjestelmä, pelkästään myyntiorganisaation työkaluna, pitäisi olla jo historian kirjoissa.

Anna aikaasi muutaman minuutin verran niin käydään tämä läpi.

Työkalut ovat perinteisesti ajateltu ihmisen jatkeina. Niiden funktio on tehostaa työtä jollain tavalla. Aiemmin myyjät tekivät myyntiä ja käyttivät ”työkaluna” CRM:ää, jotta voisivat jättää käyntikorttikansiot ja mapit kotiin ja jopa kirjata aktiviteettejä ja tarjouksia CRM:ään.

Ongelma syntyy nyt siitä, että harva organisaatio pystyy enää tässä globaalissa toimintaympäristössä pärjäämään pelkästään perinteisen myyntityön ja myyntiorganisaation mallilla.  On tehtävä harkittuja muutoksia, jotta toiminta olisi tänään riittävän tehokasta – huomisesta puhumattakaan.

Mitä pitäisi tehdä?

Luo uudet ja fokusoidut roolit organisaatiolle

On pakko pilkkoa asiakkaan myyntiprosessia hanskattaviin osioihin. Muutamia asiaa hyvin kuvaavia uusia titteleitä, joita tästä on jo syntynyt:  Markkinointi & inbound -myynti, outbound-myynti, inside sales, business development manager, field sales executive ja customer success manager.

Toteuta asiakaslähtöistä myyntiprosessia

Henkilökohtaista ja automatisoitua markkinointia ja myyntiä, mitkä näkyvät asiakkaille sopivana, tasapainoisena kokonaisutena, riippuen asiakkaan ostoprosessin vaiheesta. Myynnin ja markkinoinnin on tehtävä töitä samojen tavoitteiden eteen ja heillä on oltava yhteiset mittarit ja intressit kehittää asiakkuuksia – tai hankkia uusia.

Haasta ja auta asiakkaita menestymään

Sekä myynti- että markkinointitoimenpiteiden on oltava näkemyksellisempiä ja aidosti asiakkaita palvelevia. Tämä on mahdollista ainoastaan, jos ymmärtää asiakkaita ja heidän tavoitteita sekä haasteita riittävän hyvin ja ymmärtää lisäksi sen, miten ne ratkaistaan.

SFDC-ecosystem

Mitä tämä vaatii?

Näiden kolmen pakollisen myyntiorganisaation muutosten takia on pakko olla käytössä alusta, jonka kautta kaupallisia toimenpiteitä pystyy läpinäkyvästi ohjaamaan. Tämä tarkoittaa sitä, että markkinointia ja myyntiä pitäisi pystyä suunnittelemaan, toteuttamaan ja seuraamaan yhdestä paikasta, saman tiedon avulla! Kaiken tärkeintä on se, että näitä kaikkia asioita tulisi pystyä sekä johtyamaan että etenkin toteuttamaan asiakaslähtöisesti, organisaation jokaisella tasolla. Kuka tahansa joka kohtaa asiakkaita, pitäisi pystyä auttamaan asiakkaita kaiken sen tiedon pohjalta, mitä yrityksellä on asiakkaasta.

Ihmiset tuodaan CRM:n ”ekosysteemiin” työskentelemään

Eli CRM ei ole myyjien työkalu, vaan se on alusta mihin ihmiset kytketään, jotta kaikki yrityksen ihmisistä saadaan tekemään töitä tavoitteiden saavuttamiseksi ja sillä tavalla maksimoimaan myyntitulos.

Myyjät, markkinoijat sekä asiakaspalvelijat työskentelevät yhden alustan päällä – eivät pelkästään käytä sitä ”työkaluna”. Kaikki tieto asiakkaista kerääntyy järjestelmän käytön kautta oikeaan paikkaan. Ikinä ei enää tarvitse raportoida tietoja, tai päivitetä tietoja järjestelmään. Voisimme melkein sanoa, että CRM on yrityksen asiakasekosysteemi.

Ihmiset kytketään tähän ekosysteemiin, jossa nähdään asiakkaan koko elinkaari. Tämä mahdollistaa sen, että tarvittavat toimenpiteet kohdistetaan asiakkaaseen juuri niillä ennalta valikoiduilla toiminnallisuuksilla, joita tästä ekosysteemistä löytyy. Eli tästä ekosysteemistä löytyy parhaimmillaan kaikki se, mitä tarvitaan onnistumiseen. Tälaiseen ideaaliin ekosysteemiin pääsee käsiksi miltä tahansa laitteelta ja mistä vaan, kuten asiakkaalla, tien päällä, kotona, koneessa, lomalla. Tähän samaan ekosysteemiin voidaan myös avata näkymiä asiakkaille, jotta nähdään yhteisesti tärkeimmät tiedot samasta paikasta, ja sillä tavalla päästään tiiviimpään yhteistyöhön asiakkaiden kanssaan.

 

CRM ei saa olla pelkästään myyjiä varten tai heidän ”työkalu”. Silloin sitä alihyödynnetään ja organisaatio ei koskaan saavuta täyttä potentiaaliansa. CRM:n on oltava yrityksen kaupallinen ekosysteemi, jossa koko organisaatio tekee yhdessä töitä myyntitavoitteiden saavuttamiseksi.

Jätä kommentti

Seuraava sivu »