Tämä markkinointiautomaation käytännön vinkkien tiimoilla seikkaileva blogisarja on nyt edennyt kolmanteen osaansa. Uutiskirje-toiminnallisuuksien ja ladattavien sisältöjen jälkeen on aika kirjoittaa liidien automatisoidusta kypsyttelystä, josta Pardot-maailmassa käytetään Drip Campaign -termiä. Taas kerran siis käytännönläheistä asiaa siitä, kuinka markkinointi pystyy toimittamaan myynnille laadukkaita ja ostovalmiissa tilassa olevia liidejä hyödyntämällä modernia markkinointiautomaatiojärjestelmää.

Drip-kampanjat eli automatisoidut sähköpostit liidien kypysyttelyyn

Drip-kampanjat ovat automatisoituja sähköpostikamppiksia, joissa järjestelmä puskee meilejä määritellylle kohderyhmälle ja muuttaa toimintalogiikkaansa aina sen mukaan, miten sähköpostin vastaanottaja reagoi saamiinsa viesteihin. Automatisoidussa seurannassa ovat sitten noiden sähköpostien avaamiset ja niissä olevien linkkien klikkaukset. Tavoitteena kampanjassa voi olla esimerkiksi hävityn mahdollisuuden (Opportunity Lost) palauttaminen uudelleenmarkkinoinnin piiriin. Tämä liidien hoivaaminen ja kypsyttely on erittäin helppoa ja tehokasta, jos myynti ei ole vaikka toteutunut siksi, että asiakas ei ollut vielä valmis ostamaan. Ajoitus on ollut siis pielessä, eikä silloin kannata luovuttaa vaan siirtää potentiaalinen tuleva asiakas kypsyteltäväksi automaation hellässä huovassa. Arvokkaasta ja potentiaalisesta kontaktista ei siis luovuta, eikä häntä siirretä mihinkään Ö-mappiin, vaan hänet laitetaan automaattisesti toimivan liidien hoivaohjelman piiriin. Hän omalla toiminnallaan sitten aikanaan indikoi, että saattaisi olla taas valmis myyntitoimenpiteiden kohteeksi.

drip-sample

KUVA: Esimerkki Pardotin Drip-kampanjan rakentamisesta ja järjestelmän automaation logiikasta

Liidien hoivaohjelma, joka tuottaa tulosta

Dripeissä voidaan siis käynnistää markkinointiluuppi, joka taustalla lähettää potentiaaliselle asiakkaalle markkinointiviestejä vaikka seuraavan vuoden ajan. Viesteissä voidaan kertoa yrityksen palveluista aina yksi tulokulma kerralla. Näin päästään aikanaan kiinni siihen, mitkä palvelut asiakasta mahdollisesti kiinnostavat ja samalla informoidaan myyntiä siitä, koska potentiaali olisi taas hyvä kontaktoida myyntimielessä. Toimiva drip-kamppis on myös tehokas tapa kasvattaa yrityksen asiantuntijamainetta ja etenkin pitää oma yritys asiakkaan mielessä kaiken aikaa ja saavuttaa ns. Top of Mind -tilanne. Tällöin sitten aikanaan palveluja tarvitessaan kyseinen henkilö luontevasti kääntyy juuri meidän yrityksemme puoleen.

Muista integroida CRM ja markkinoinnin automaatiojärjestelmä

Liidien kypsyttelyn ja markkinointiautomaation tehokkuuden maksimoinnin kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että markkinointiautomaatiotyökalu ja yrityksen CRM ovat joko natiivisti kiinni toisissaan (esim. Salesforce & Pardot) tai integroitu sujuvasti kiinni toisiinsa. Näin voidaan potentiaalinen asiakas siirtää aina tilanteen mukaan automaattisesti markkinoinnilta myynnille - ja jos kauppaa ei sillä kerralla synny niin taas takaisin markkinoinnin hoivaan. Kaiken aikaa kontaktin mukana kulkee ja kertyy dataa, sekä hänen omasta toiminnastaan (esim. vierailut verkkosivuilla ja klikkaukset sähköpostilinkkeihin) että myynnin ja markkinoinnin häneen kohdistamista (esim. uutiskirjeet, sähköpostit, myyntisoitot) toiminnoista ja aktiviteeteista.

Lataa Pardotista kirjoittamamme uunituore How To Get Started -opas

Pyydä lisätietoja

Lisätietopyyntö

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn