Tässä sinulle hyödyllistä CRM-informaatiota ja kertausta siitä, kuinka sinunkin yrityksesi saavuttaisi hyötyä toimivasta asiakkuudenhallintajärjestelmästä.

Mikä on CRM?

Usein meiltä asiantuntijoilta pääsee unohtumaan, että esimerkiksi edes CRM-termi ei ole kaikkien potentiaalisten asiakkaidemme tiedossa.

On siis syytä hieman palata kaiken oman tekemisemme alkulähteille ja aloittaa kertomalla, mikä oikein on kirjainyhdistelmä: CRM? Kyseinen akronyymi tulee englanninkielisistä sanoista Customer Relationship Management eli vapaasti käännettynä asiakassuhteen johtaminen ja hallinta. Moderni CRM on konkreettinen IT-järjestelmä, joka on luotu avittamaan kaiken asiakas- ja myyntitiedon sekä tekemisen hallintaa. CRM tarjoaa siis markkinoinnille, myynnille ja asiakaspalvelulle yhteisen työkalun asiakassuhteen hoitamiseen koko asiakassuhteen keston ajaksi.

CRM:n tekniseen toteuttamiseen on tarjoajien toimesta monenlaisia tulokulmia ja toteuttamistapoja, mutta kaikissa CRM-vaihtoehdoissa on asiakas ja asiakastieto kaiken tekemisen keskiössä.

Mitkä ovat CRM:n hyödyt liiketoiminnalle?

CRM:n hyödyt ovat helposti listattu ja kaiken lisäksi ne ovat konkreettisesti mitattavissa. Kunnollinen CRM tarjoaa tehokkuutta sekä läpinäkyvyyttä myyntityöhön ja kokonaisvaltaisen, eräänlaisen 360-asteen näkymän asiakkuuksiin. Parantunut asiakastietämys, selkeämpi näkyvyys myyntiaktiviteetteihin, laadukkaampi tekeminen, kasvavat myyntiluvut, kehittyneet seuranta- ja ennustetyökalut ja läpinäkyvyys kaikessa tekemisessä sekä viestinnässä ovat kaikki asioita, jotka tuovat mukanaan lisämyyntiä ja parempaa katetta viivan alle. Lisättäköön listaan myös tyytyväisemmät työntekijät, sillä toimivat järjestelmät ja työkalut parantavat työn tekemisen lisäksi myös tekemisen mielekkyyden tunnetta.

Usein merkittävin etu CRM:stä saavutetaan tosiaan parantuneina myyntilukuina. Hyvä asiakkuushallintajärjestelmä nimittäin tehostaa myynnin parissa työskentelevien henkilöiden jokapäiväistä tekemistä ja se johtaa suoraan parantuneisiin asiakaskontaktien määrään ja laatuun. Tehokkaampi sekä aktiivisempi tekeminen, ja sen myötä kasvavat myyntiluvut heijastuvat suoraan ns. viivan alle. Tätä kautta CRM:n hankinta- ja käyttöönottoprojekti on nopeasti maksettu takaisin ja perusteltavissa siten myös talousosaston kirstunvartijoille.

CRM:n käyttöönoton myötä myös asiakastyytyväisyys paranee, kun asiakastuntemuksen kehittyessä voi aina vaan paremmin palvella asiakasta. Lisäksi CRM:n avulla saat kaiken tarvittavan asiakastiedon yhteen paikkaan ja jokaisen asiakassuhteen kanssa toimivan henkilön saataville. Tämä kaikki mainittu lisää sitten myyntihenkilöiden työviihtyvyyttä sekä panosta, mikä myös isoksi plussaksi laskettakoon, sillä tyytyväinen ja asianmukaisin työkaluin varustettu myyjä saa taatusti aikaiseksi enemmän kauppaa kuin huonommassa asemassa oleva kilpailijan myyntitykki.

Olisiko siis aika startata CRM-projekti ja laittaa asiat sekä työkalut kuntoon heti lomien jälkeen. Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää aiheesta!




 

Pyydä lisätietoja

Lisätietopyyntö